Föräldrarna kom från Preussen...

346465-201
Ah, ishockeyn börjar inte förrän 15:50. Damen på bilden  är min mormor Maria, född Geuken  Fotot är nog taget i ca 1910 tror jag. Då var mormor i 20-års åldern men det kan vara innan! När föräldrarna varit i Sverige 5 år föddes mormor!.Jag har i min ägo ett papper som visar att och när mormors föräldrar blev svenska medborgare. Landet Preussens historia är mycket intressant tycker jag.
                            Preussen  var(är) namnet på ett tidigare hertigdöme som lydde under det polska kungadömet fram till 1657(motsvarande Ostpreussen) År 1618 ingick hertigdömet en personalunion med Brandenburg och blev ett självständigt  konungarike 1701. Under 1800-talet blev Preussen den ledande tyska staten!  1871 blev Preussens konung även kejsare av Tyska riket  Monarkin störtades 1918 varigenom Tyskland omdanades till Weimarrepubliken. Fristat Preussen var denna stats största delrepublik. Landet kom i stark konflikt med  nazisterna och 1933 inlemmades det i den tyska enhetsstaten, det 3 riket. Officiellt upphörde dock Preussen at existera först den 25 februari 1947 då de allierade förklarade landet för upplöst!
                                    Det här är ju intressant, det skall jag "forska" vidare i!
Källa Wikipedia

Kommentarer
Postat av: Gun Larshag, född Möllerstedt Arlöv

Vad glad jag blev när jag hittade inlägg om Geuken.
"Geukahuset" i Arlöv, hörnet Lundavägen-Dalbyvägen byggt 1908 av min farfar och två andra. Byggfirman
hette Persson Tornkvist Möllerstedt.
Har du bilder på Geukahuset? Hälsningar Gun !

Svar: Ja hej du ! Jodå . Min mormors far Johannes Geuken dog tyvärr tragiskt 1910. Kommer att skicka bilder på honom o Geukahuset
Jan i Askersund

2013-04-09 @ 14:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0