Gubbar behandlas sämre än fångar!

Så skriver Ulf Nilsson i Expressen och fortsätter: Det värsta skällsord som finns på svenska är gammal!
                          -
Du är en gammal gubbjävel! Ge dig!  Lägg av!-  Ulf Nilsson får många meil av det slaget Men mycket värre är fortsätter han- är att det omskrivna svenska systemet säger samma sak. Äldre människor är värdelösa och borde dö. Det sägs inte i ord men i handling.
                            -Vi har här i landet ett par hundratusen kvinnor som lever på garantipension, lika med existensminimum. Dessa kvinnor har bara en uppgift i samhället: att dö så snart som möjligt och inte belasta "det allmänna".
                           -Äldre män har det oftast  en aning bättre men belastas(liksom kvinnorna) med straffskatt. Det rätta vore givetvis att avskaffa skatten helt för pensionärer- landets omsättning skulle öka och därmed det allmänna väståndet.
                          -Sverige har blivit- sett ur åldersperpektiv- obekvämt o omänskligt. In med åldringarna på långvården där de ofta inte får någon vård alls. brått, brått, brått med matningen, brått, brått med tvättningen och ingen tid alls för en promenad i solen. Kort sagt: ett liv som i fängelset, fast något sämre(att  behandla mördare, tjuvar, våldtäcktsmän som man vårdar gamla vore ju, hm, omänskligt).
                         - Bättre villkor för äldre är inte bara ett önskemål. Det skulle ochså vara klok politik o klok ekonomi. Vi gamla blir ständigt fler, de unga färre. Alltför ofta möter jag den idiotiska repliken att" ni äldre är ingenting att satsa på, ni dör ju snart" Svaret är att de flesta gör en helvetes massa innan de dör. Vi är helt enkelt Sveriges största tillgång.
            Dumt nog förnekad, bortmotad och bortslösad.

Ja så slutar ett av de stycken som jag fäst mig vid  i Ulf Nilsson krönika. Jag har inte tagit med allt som han skrivit! Ibland tänker jag på hur det skall gå för mig om jag hamnar på hemmet eller långvården och vårdas med den brist på respekt och aktning som de yngre och ännu yngre har för de äldre i samhället. I många länder i Europa o världen  värderar och aktar man mycket mer de äldre än i vårt land anser jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0