Hatobjekt, vem är det bra för?

Ja, jag sitter här o tänker på det där med hatobjekt.  Just nu är det ju Kina ett land som då annekterade Tibet på 50-talet som är utsatt! Visst det är ju inte rätt med annektering, erövring, krig, mord, ja allt elände som finns i världen är ju inte rätt o riktigt. Det är synd om Tibetanerna men det är ochså synd om de de mördade kinesiska affärsmännens anhöriga. Sen kan man ju undra om vi nu bortser från anekteringen och annat om något lands trupper eller polis står o tittar på om demonstrationer övergår i plundring o våld!  Frågan är om det som händer nu hjälper Tibetanernas sak. Dalai Lahma har ju själv uttalat att han inte vill bryta med Kina.  Jag tror att båda folken behöver  varann! Jag säger som jag brukar  om Miljöpartiets miljötänkande, Rom byggdes inte på en dag!

                                  Kina är ju ett land som gjort stora framsteg både ekonomiskt o politiskt. Det är ju inte som på Maos tid då ju bland annat Tibet blev annekterat. Visst kommunismen finns fortfarande i Kina men Mao hade nog tacklat ett liknande problem med betydligt större grymhet! Och så ett gått råd. Läs om historien i detta område där Tibet, Kina o andra länder ligger. Det har varit så mycket krig, svek o förtryck i årtusenden i området att t.ex Kina blev mer eller mindre tvingat att bygga Kinesiska muren för att överleva tror jag!  O förresten hur har det oförvitliga svenska folket burit sig åt under århundradens lopp. O det är ju nästan i nutid om man ser på hur lång världens historia varit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0