Hyfsa Tibet-debatten!

Kan nog inte annat än hålla med den gamle debbatören o bitvargen Jan Myrdahl som skriver detta i en debattartikel i dagens Aftonblad. Jag var inne på det i min blogg igår faktiskt.
 Historien är jäkligt viktig att känna till i sådana här "uppskruvade" frågor anser jag!
                         Jan Myrdal skriver bl.a.: Tibet har tillhört Kina längre än Nice tillhört Frankrike. Han skriver ochså: Tibet har har varit en del av Kina längre än Baskien kunnat kallas spanskt eller-för att ta europeiska exempel med än kortare stadstillhörighet- sydtyrolen italienskt eller och Korsika(eller nice) franskt.
                     Men liksom det inte finns någon stat som icke erkänner Baskiens, Sydtyrolens, Korsikas folkrättsliga tillhörighet finns nu- till skillnad från vad som det till Kinas gränsande Kashmir- ingen stat som officiellt   ifrågasätter Tibets statstillhörighet.
                        Ja, sen skriver Myrdahl om dåtider in i nutid, bl.a. är både Ryssland o Storbrittanien inblandade politiskt i området på 1800-talet. Men det skall jag själv läsa mer om på nätet!

                    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0