Iran och uran

346465-207
Idag läste jag i D.N o andra tidningar att Iran utmanar med mer urananrikning och att västländerna fruktar att Iran skall använda det anrikade uranet till att framställa kärnvapen. Nu överväger man mer sanktioner från delar av världen o F:N:s atomenergiorgan är ochså kritiskt. 
                          Hata är ju ett mycket starkt ord och jag hatar inga länder men jag ogillar starkt en del länders regimer bl.a. då Irans.
                          Som vanligt vill jag lära mig lite om saker som jag gillar o ogillar.Vad vet jag om Iran? Jo, landets befolkning är inte araber egentligen utan perser, vilket syns på utseendet tycker jag. Shahen blev störtad nån gång på -70-talet av  islamister o det blev en islamistisk republik och att den nuvarande presidenten Ahma... nånting vill utplåna Israel o han har även sagt att Judeutrotningen inte existerat!
                        Fakta om Iran
Huvudstad                               Teheran
språk                                        Persiska
Revulutionens Ledare           Ali Khamenei
President                                 Mahmoud Ahmadinejad (puh)
Yta                                             1.648.000 km 2
Innevånare                               70.473.000
                       Styrelseform
Sen-79 en islamisk republik. Lagarna är  baserade på Sharia(Islams religiösa lagar eller yttre levnadsregler för de troende) med höga straff för vissa handlingar, såsom dödsstraff för Homosexualitet, otrohet och tvång för kvinnor att täcka sitt hår när de går utomhus m.m  Att stenas till döds finns väl ochså med, har jag för mig. Enligt författningen ska det islamistiska väktarrådet granska alla antagna lagar så att de inta avviker från sharia. Jag vet ochså att när det är nått slags val i landet sitter väktarrådet  innan valet o bestämmer företrädare som får väljas eller inte.
                                   Vem kan älska ett sånt styrelseskick. det påminner om Talibanernas, Hamas, Hizpollas m.fl. fundamentalistislamisters intentioner i tolkningarna av Koranen som de flesta mohammedaner inte ställer upp på!
Jag såg föresten ett program för några månader sen om de ungas liv i Iran. Övervakningen verkade vara i Stasis gamla anda från Östtyska tiden Det verkade inte vara något bra liv utan framtidstro! Fakta Wikipedia


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0