Ja, nu ser jag skillnaden

346465-245
När jag cyklat förbi bron till Borgmästarholmen och stannade lite längre bort på stranpromenaden där jag vet att ankorna o de andra änderna håller hus, så stannade jag till. O vilka kom inte kutande där om inte de 4 ankorna med den vite i spetsen! Nu såg jag att dom har ett lite annat beteende och det syns att dom är mer vana att vara  med människor och så är dom en flock i flocken så att säga. Ja, dom la sig ner alldelaes vid sidan om där jag stod med cykeln. Den vite låg nån meter längre bort. Nu såg jag ochså skillnaden på näbbarnas längd o färg. Och hanen till vänster är mörkbrun på bröstet o huvet o inte så färggrann som andhanen. Tittat lite i datan om ankor. det finns olika sorters ankor med olika storlek men alla ankor härstammar ju från vildanden. Sen kan tydligen ankor para sig med vildänder och det ger upphov till olika färgsammansättningar. Vad jag förstod kunde dock inte t.ex. gravänder para sig med ankor utann det gällde väl gräsanden då. Får läsa vidare om det, intressant tycker jag!
                           Ja nu stänger jag datan för nu ringde svågern! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0