Prata om hagel!


Igår var ju vädret skapligt i Askersund. Sol emmelanåt o inte nåra mörka moln. Visserligen såg jag på datan att det åska  uppe vid Karlstad, som vanligt höll jag på att säga lite överdrivet. Jag såg ochså på datan att det åskade i nv. Skåne o  i Småland. Men sen till sena e.m. såg jag mörka svarta moln söderut över Vättern så jag tänkte här åker sladdarna till datasystemet ut. O mycket riktig, det kom ett riktigt slagregn o jag såg det blxtra lite överallt runnt Askersund men det kom aldrig riktigt över stan. men grejerna kan ju gå än då så man skall dra ut sladdarna. O naturligtvis till tv:n med boxar o dvdspelare m.m. Jag har åtminstone inte råd att skaffa nya grejor igen. o ersättningen på försäkringen täcker ju inte upp alls även ifall gerjorna är som mina 1-2 år gamla!
                                      I går blev enligt Aftonbladets nättidning årets värsta åskdag i Sverige med tusentals blxtnedslag lite här o var. I Småland hade ett gäng ungdomar tatt skydd under en pressening o där slog blixten ner. Som väl var omkom ingen men några, alla?, fick brännskado o fick föras till lasarettet chockade. Hus träffades, Eons elnät kring Örebro slogs ut. Uppstod det inte nån skogsbrand ochså? Fotot från AB är taget efter en hagelstorm utanför  Edsbyn! Många fönster slogs sönder. Säkert skador på annat ochså!
                                      Nä, åska o blixtar kan vi vara utan, Själv tacklar jag fenomenet bättre nu för tiden tack vare att jag lärt mig mycket om åska o blixtar genom datan, väderseiter, radarbilder m.m. Men inte är det något som jag "älskar" precis. Det är jag stark nog att erkänna!  Och imorgon åker jag till Hjo. Då åker alla sladdar o kablar til all apparatur ut. Det gör jag alltid när jag åker bort! Nä, vänta nu telefonen klarar sig. Dels på grund av displayen(om nån sökt mig) o dels för att den är så gammal. Det är bara modemet till bredbandet som åker ut där!                                     
                                     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0