Två som jag beundrar...


Jaa, verkligen! Den Heliga Birgitta var författare, teolog, klostergrundare, helgon och är skyddspatron för Europa Hon dog idag 23/7 1373 70 år gammal. 70 år var ju en aktningsvärd ålder på medeltiden. Hon tillhörde ju naturligtvis Katolska kyrkan. Hon fick 8 barn. Denna kvinna hörde ochså tillsammans med sin make Ulf de ledande politiska kretsarna i det medeltida. Sverige.Bild ur.se                                       Jag beundrar denna ochså utomlands respekterade kvinna för att hon verkar haft en väldig kraft och tillit till sig själv Hon for på många pilgrrimsfäder. Till att börja med tillsammans med sin make Ulf o efter hans död själv med sällskap bl.a. till det Heliga Landet vid 68 års ålder. Då var hon bosatt i Rom sen länge. Den Heliga Birgitta är ju ochså mycket berömd för sina uppenbarelser. Den orden som Birgitta grundade finns ännu idag och kallas i dagligt tal för Birgittinorden Ja det finns så mycket berättat om denna kvinna. Vill man veta mycket mer så kan man gå in på Wikipedia och bl.a.ochså på saintbirgitta.com/swedish, officiell sida för uppenbarelserna.

 Denna man, Christian Olsson, känner jag ochså stor sympati för. Christian Olsson är en av de bästa trestegshoppare världen skådat. Kunde sannolikt även blivit det i höjdhopp. I går kände jag stor mänsklig värme för honom när han för "femtioelfte" gången drabbats av skada, den här gången i en comeback på DN-galan.  Christian hoppade 17.00 meter i sitt andra hopp men i tredje hoppet gick lårmuskeln sönder och han fick tacka nej till start i OS. Frågan är om han orkar komma tillbaks en gång till men han är ju bara 28. Hur som hellst så hoppas jag denne sympatiske kille får ett bra liv vilket som.  Bild jarnling.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0