Årets första blåbär.


När jag kom till hembyggdsgården gick jag som vanligt o titta på ankungarna. Jag förvånar mig över att dom växer så fort. Det klart det är ju så med alla fåglar men här har jag ju följt dom som nykläckta till dags dato. Det är verkiligen en härlig bild med morsan på topp! Ja, jag undrar vad människomorsor hade sagt om en sådan kull, det hade nog blivit klagande, jag menar kvackande i den "ankdammen" Några regndroppar började falla under min väg ner till strandpromenaden, o mörka moln tornade upp sig runt hela Askersund. Bestämde mig ändå för att ta långrundan norrut längs en bit av början på Vretstorpsvägen.

Det här fotot är taget när jag vikit av Vretstorpsvägen. Särskilt till vänster var det blåsvart. Men inget regn eller åska blev det. Precis som molnen gick runt, runt. O när jag kom hem o skulle gå in i huset kom det en solglimt!

Jag åt min sena frukost, läste NA:n och ut igen för nu hägra blåbären. Hade ju sett en del börja mogna längs vägen på rundan. Nu var en del mogna o dom tog jag men lämna dom som var på väg att mogna så klart. Kart fanns det ochså så här mognas det i flera omgångar. Bara o börja om från samma ställe igen. Men sånna mängder som förra året blir det inte. Men är jag ute varje dag o plockar utan stress men med tålamod så kommer jag att få ihop en hel del bär. Ja, då har jag fryst in årets första blåbär. O jag tar fortfarande av  förra årets mastodontskörd. Det är grejor att ha i gröten eller filen!
Jan i blåbärsskogen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0