Det är bra med några "paradis"....


Javisst är det bra att ha några paradis som man upptäckt o sen återvänder till. Efter att jag ätit en rejäl grötfrukost bryggde jag en termos kaffe, fyllde en litersflaska med vatten, la allt i en ryggsäck tillsammans med ett äpple o en kikare, smörjde in mig med sololja tog cykelhjälmen på, ner på gården, låste upp cykelno iväg till naturreservatet 6 km från Askersund. Innan jag svängde upp mot reservatet från Vretstorpsvägen träffa jag en annan gube som fyllde på vatten i en tank från en å alldeles i närheten. Han berättade att det fanns bävrar längre upp i Kyrksjön(en av sjöarna i reservatet). Ibland dämde dom upp i ån och då fick han tillstånd att riva upp fördämningen då bävrarna inte hade sin hydda där! Det lät ju intressant! Väl framme vid parkeringen där jag lekte gömma cykel, begav jag mig in i det rätt stora reservatet riktning Bysjön sydväst åt. Det första jag såg var ett spillkråkepar som snabbt förflyttade sig från närområdet. Jag kom ochså o tänka på att sist jag var här i april var det lummigt o grönt men det var inget mot för nu! När jag gått så långt jag kunde vände jag helt om riktning favoritområdet vid Kyrksjön. Efter att ha gått ca 20 min uppsökte jag min favoritstubbe där jag drack kaffe o vatten! För utom några kor på vägen hit som gick o beta såg jag inte en enda tvåbent varelse!

Det var så skönt o sitta o njuta på stubben med sitt kaffe. Det här fotot är taget ifrån stubben mot Kyrksjön som man kan ana mellan träden. Vad jag spana efter idag speciellt i det varma vädret var ormar. Borde ju finnas både huggorm o snok! Jag har faktiskt sett mer huggorm än snok för huggormar var vanliga på min farmors terass på Björneborg.(Gällersta) Jag tog fram kikaren o tittade i träden men inga ormar syntes o inte fåglar heller för den delen. Det blev ju lite fel men hasselsnoken går väl i buskar o träd, meningen var ju att jag skulle vara lite rolig Fågelsång hörde man dock i mellanåt.  Vad jag ochså la märke till under mitt gående var nedtryckt gräs under ett träd. Det verka som nåra stora djur legat där, älgar ? Korna kunde det inte vara för dom var inhängnade på ett annat håll!

Fotot har jag tagit från stubben västerut där, nja sydväst, jag kom ifrån. Korna gick längst upp i första gattet. Vad jag la märke till på min favoritstubbe var att en hackspett varit där o hackat. Troligtvis en gröngöling för dom är mer markbundna än dom andra hackspettarna o älskar enligt sakkunskapen att hacka efter myror o myrägg o andra "markbundna" larver. Så småningom lämna jag stubben o gick ner mot sjön!

Nu forsatte jag neråt igen för att komma över på andra sidan så att säga bakvägen där jag kommit ifrån. Meningen var att leta upp bäverboet som låg på den sidan. Men jag hitta inget..  Den rätta ån såg jag nog för den korsa jag under vägen över en bro. På bron kunde jag sitta på en bänk o titta mot stubbsidan. Fotot är taget från bron. Satt länge här o titta på trollsländor o kryp på vattnet men några ormar såg jag ej varken i vattnet eller på land. Snoken är ju nästan en vattenorm. Fortsatte ett tag till men vände om och korsa bron på återvägen igen. När jag sen lämnade sjön o gick åter mot parkeringen ca en kvart bort, gick jag över en liten träbro o vad fick jag syn på där, jo en liten snok ca 5 dm lång, inte alls fullvuxen men iallafall! Jag tänkte nu har jag nästan alla aktörerna i paradiset. Jan, äpplet, ormen. det var bara Gina Lollobrigida som fattades, men man kan ju inte få allt!
                                   Ja, sen kom jag fram till parkeringen o cykeln(som jag knappt höll på att hitta), äntrade den o cykla hem med ett leende. Fattas bara annat. Ja, jag log faktiskt när jag cykla hit ochså, jag visste vad som väntade mig, ett paradis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0