Rättvisa, för vem?

idag har jag tvättat o lyssnat på min världsmusik. Hur jag skall få den övergången till dagens ämne det vet i katten. Men det bara o bjuda på sig.
                                 Rättvisa är ju ett ord man svänger sig med o då särskilt i valtider, särskilt då socialdemokraterna. Rättvisa åt folket har ju klingat över världen i alla tider och lett till bl.a revolutioner av alla slag. Ryska revolutionen, Castros revolution, franska revolutionen m.fl. En del av dom blev ju inte särskilt lyckade. Det blev ju så i Sovjetunionen t.ex. att dom som genomförde folkets makt där blev knappast bättre makthavare än tsaren. Kommunisterna i Sovjet tog ju livet av fler människor än Nazitysklands anhang. Sverige var ju ett av de fattigaste länderna i Europa ända in på nästan 1900-talet. Då var det ju ett orättvist samhälle p.g.a. samhällsstrukturen.  Medelklassen har växt men skillnade mellan fattiga o rika har återigen börjat öka från år 2000. För var ju arbetarklassen nedtryckt men idag är det ju många som tjänar mer än t.ex sjukvårdspersonal.
                             Är det t.ex. rättvist att en miljonär har lika mycket i barnbidrag som en ensamstående mamma Är det rättvist att den som tänar en miljon betalar 300.000 i skatt o får 700.000 över när den som har 200.000 betalar 70.000 o får 130.000 kvar? Ja, vi har ju väldens högsta skattetryck, drabbar det dom som  har höga löner. Nä, inte om jag tar exemplet som jag just redogjorde för. Kommunisterna kom ju på iden att gruvarbetare skulle ha mer betalt än läkare. Blev sovjetväldet rättvisare för det. Problemet i samhället tycker jag är inte att människor har olika lön utan att de fattigaste i samhället inte har tillräckligt stora möjlighet att tjäna bra med pengar p.g.a. för höga skatter, En del tycker(jaa) att  de höga skatterna både hämmar enskilda människor och tillväxten genom att minska motiven att tjäna pengar genom eget arbete. Det kan ju inte vara en tillfällighet att Sverige haft mest sjukskrivna o förtidspensionerade i åtminstone Europa. Är det så konstigt att en del har svårt att få pengarna att räcka till  när vi i Sverige har högst skatter o är mindre betalda än i övriga norden. Det gäller säkert pensionerna ochså!
                            Om jag går till doktorn får jag väl betala 200 kr precis som den som tjänar 10 ggr så mycket? Går jag och handlar får jag betala lika mycket som dom som tjänar 10 ggr mer. Nä, vi gör så här! Alla medborgare i Sverige får 300.000 i lön, det blir väl riktigt rättvist. Är det nån som går på det.? Inte ens miljöpartiets ledning gjorde det!
                            För det är ju nämligen så att alla människor inte är lika. Alla människor kan o vill inte bli företagsledare eller politiker. En människa är inte mindre värd för att hon/han inte har läst i många år till höglönejobb t.ex. Alla människor har som tur är inte samma mål  med sina liv därför är det fel att att utgå från att det är orättvist att människor  tjänar olika eller att människor har olika livssituationer
                        Mona Sahlin, du har sagt att samhället blivit orättvist de här 2 sista åren. Viket j-la hyckleri. Tycker du att samhället var rättvist när socialdemokratin regerade i alla år med den strukturen som ni har byggt upp. Ja, allt går o säga i partpolitikens o maktens anda. Vilka floskler du kör med!  O ibland går det ju så att dom som säger att dom vill bygga ett rättvist samhälle o tar makten gör det orättvisare än någonsin! Varför då? Jo det är inte rättvisa dom är ute efter utan den egna makten, Sovjet t.ex. Vänstern behöver inte gör sig bättre än den är. Vänsterradikaler är inte ett dugg bättre än högerradikaler!  Du Mona fresten, vad har du i lön. Jaa, ca i mille. Jaha, då förstår jag varför du har så lätt för att prata om t.ex rättvisa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0