Trollar-med siffror


Lena Mellin i Aftonbladet har liksom Lotta Gröning sunda sätt att genomskåda politikernas floskler o bollande med siffror t.ex. Idag skriver hon: Sahlin visar sitt nya vapen- Mona Sahlin har sitt nya vapen. Statistik. Hon trollar med siffror som den värsta illusionist. En vanlig journalistisk metod är att jämföra löften med resultat. Så sa de så blev det. Ja, sen drar  Mona Sahlin upp på LOkongressen statistik på hur det blev dom här 2 åren!. Inflationen har gått upp, tillväxten har halverats, priserna ökat snabbare m.m. Allt är visserligen sant skriver Lena Mellin men med statistik kan man bevisa vad som hellst. Mona Sahlin väljer de siffror som passar henne. samtidigt som hon, givetvis  bortser från att konjunkturen ser betydligt mörkare ut än för 2 år sen!  Mona Sahlin kunde lika gärna säga att arbetslösheten har minskat med 60.000 personer sedan april 2006. Hon skulle ochså kunna säga att lönerna ökat betydligt mer nu än då. Och att värdet av exporten ökat med  37 miljarder, eller 13 %.  Jag själv skulle kunna lägga till att statsskulden har ej varit så låg som den är nu och statens finanser är bättre än på mången god dag!  Lena Mellin avslutar: Mona Sahlin trollade med siffror i sitt tal. I jakten på makten är det mesta tillåtet. Oavsett om man tillhör det röda laget eller det blåa.
                           Det är strålande skrivet Lena Mellin! Precis vad jag berört innan när jag skrivit att de här 2 partierna är beroende av varann för att "existera". Halvsanningar kan dom bombardera väljarna med o dom går på det, men inte jag iallafall, det har jag skrivit långt  innan på min blogg! Sätta ner foten får man ju dock göra som väljare o människa trots att man genomskådar en del. Men det finns fortfarande inga partier som har monopol på den enda sanningen! Dock tycker jag att Socialdemokraterna har en väljarkår som sväljer deras halvsanningar väl lätt. O det är väl för dom är störst o har regerat längst i Sverige. Störst är ju alltid bäst inbillar sig folk. För mig är inte socialdemokraterna bäst, störst eller vackrast. Högmod går före fall. Vi får väl se om 20-30 år. Kanske det går som i övriga Europa, där är inte Socialdemokraterna störst. Men valnederlaget var nog nyttigt för Socialdemokraterna. Hoppas dom tagit lärdom av det o blivit mer ödmjuka. Men jag förstår om dom är desperata, det är snart bara 2 år kvar till nästa val. Åker dom dit då igen så blir det svårt att komma tillbaks. o alla löften om "återställarna" efter den nuvarande regeringens i deras ögon misslyckade politik. Tänk om välden har ännu större lågkonjunktur 2010. Skall det då bli skattehöjningar o ökande stadsskuld igen. Är det nått o ha igen? Teckning  Attila.tecknare.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0