Det är nått alldeles extra!

346465-142
Ja, det tycker jag Askersunds hembyggdsgård är! Mitt i naturen o i stan.  Som vanligt gick jag igenom där på min runda Fotot är taget österut o visar en del av parken Uppbygnaden av området startade 1930 sedan Askersunds stad upplåtit mark till hembygdsföreningen som bildats 1925. De flesta hus som finns har hämtats till parken på -30- talet men några har tillkommit. bl.a då Klockargården som idag används som samlings o serveringslokal. I april börjar bl.a. dagens rätt att serveras igen. Klockaregården fungerade innan som bostad till stadens klockare o låg  inne i staden. Andra byggnader som kan nämnas är soldattorpet, loftboden, fårhuset, onalogen, snutastugan(snut= vinkeltomt mellan 2 mötande vägar), redskapsboden, smedjan, bastun, logen, lusthuset o då skolmuseet som jag har på bild  för sig! Alla byggnader kommer från Askersunds omnejd och nåra då bl.a. från Tiveden. Ja, på våren o sommaren specielt är det fint o sitta häruppe o filosofera o gå o ta sig en kopp kaffe på klockargården! Ja det har jag ju berättat innan, det  kommer ju snart får o getter o kaniner o ankor till hembyggdsgården.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0