I går blev det ingen sport på tv

Nä minsann. De blev Viasat historie som visade ett program om flygaren Santos-Dumant, en av de allra största flygpionjärerna. Det började med ballongflygning men Dumant konstruerade efter flera misslyckade försök ett cigarrliknande luftskepp med bensinmotor och roder som fungerade och gick bra o styra. Han gjorde en mindre upplaga som han kunde parkera vid sin bostad o flyga med vart han ville i Paris där han verkade. Dumant anses vara lika viktig för flygets utveckling som bröderna Wright. Sen såg jag ett program om rymden, teorier om utomjordingar där de flesta forskare ansåg att nån stans i den oändliga rymden med stor sannolikhet fanns liv på nån planet. Sen pratades om mikroorganismer o mikrober som lär vara ursprunget till vårt liv i allafall Jag tror det finns mycket mer runt i kring oss, rymden, ja överallt, mystik nånting, massor som vår hjärna o vårt intellekt är för litet o förstå. Det gäller o inte vara för kategorisk o logisk för det är massor som vi inte begriper. Det precis som det blir varmgång i hjärnan när man tänker! O vi kan ju  t.ex inte ens reda ut om hönan eller ägget kom först eller? 
Sen såg jag nått program om kineserna o deras barnbegränsning när det gäller flickor. O då kom jag o tänka på att det går en svensk på 150 kineser ungefär. Ödmjukhet var ordet!  I explorer, tror jag, visades ett program från Iran om ungdomar som kände sig vilse i mullornas värld och var missnöjda med sina liv. Ja det inte klokt! Ungdomarna får inte dansa om dom går på en konsert t.ex och de olika könen får inte sitta tillsammans Det ända stället som en del av ungdomarna kunde träffas på o ha lite romantiska äventyr var på en skidort i bergen utanför Teheran.  men dom fick ha ögon i nacken, mullornas långa arm trevade där ochså. Gudrun Schyman åk dit o gör vad du ska o klaga inte så mycket hur det är i Sverige, vi ligger ljusår före Iran när det gäller jämställdhet bland annat! Nä, Gudrun det hade nog inte varit populärt när du hade kommit dit med dina pekfingrar. Jag vågar knappt tänka på det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0