Jag blir nyfiken......

346465-172
Jag är nyfiken på landet Tibet. Politiken lämnar jag därhän. Jag vill bara ha fakta i detta läget!
Huvudstad: Lhasa
Yta: 1 200 000 kvadratkm.
Innevånare 2 630 000
Befolkningstäthet 2,2/kvadratkm
Tibet omfattar främst den Tibetanska högplatån vilken är världens största o högsta platå med en medelhöjd av ca 3.000 m över havet!
Religion: Buddhism
Historia: Landet Tibet formades under 600-talet och enades då för första gången Tibet har alltid haft komplicerade relationer till omkringliggande länder. Många krig har utkämpats med de olika folken i Kina, Mongoliet, Manchuriet och Turkestan. Många vänskapliga förbindelser o fredsfördrag har emellanåt  avlöst de stora krigen. Jag tror den kände Djingis Khan var Tibetan?! Enligt uppgift blev Tibet från år 1720 beroende av Kina. Åren 1949- 1951 invaderades Tibet av Kina. Tibet  blir 1950 in facto en del av Kina då enl. uppgift den s.k Folkets Befrielsearme går in i Tibet. Från Wikipedia

Egen kommentar

Under många århundraden har det tydligen pågått krig i det här stora området i Asien. Det har väl sått hat o split mellan folkslagen. Verkar komplicerat. Den kinesiska muren t.ex byggdes säkert inte utan anledning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0