Min mormor Maria...

Idag på rundan gick jag o tänkte på att det var ju påsk! Påsk nu för tiden är ju inte som när en annan var barn! På långfredan, kan jag minnas hände det inte mycket o "fick" väl inte hända så mycket helt enkelt. Jag låg mest o läste har jag för mig. Favoritlektyren var nog Pelle Svanslös, Bill den färskräcklige, Bigglesböckerna o indianböcker m.m.
                                Min mormor Maria tänkte jag på idag, för det var en mycket religiös kvinna. Hon levde för sin katolska tro Hennes föräldrar invandrade till Sverige ca 1885 från Finland via Preussen där de kom ifrån. Men Marias farfar kom ursprungen från Nederländerna och hans fru med tror jag. Marias mor hette Helena född Schmitt  o hennes far Johannes Geuken. Johannes var(blev) direktör för Arlövs sockerbruk och Mormor föddes då i Arlöv 1889. Nämnas kan att hon hade 11 syskon. Mormor var ganska liten , mörk o brunögd. ! 20 årsåldern träffade min Mormor min morfar Lennart och de flyttade till S-holm. Där föddes min mor 1918
                             Min mor var förståss ochså katolik och när jag döptes i katolska kyrkan i S-holm så var det Mormor som höll mig!. När jag sen besökte min Mormor på Skeppargatan när det var lov t.ex så fick jag följa med henne varje morgon till katolska kyrkan. Själv har jag alldrig varit nån flitig kyrkobesökare sen jag blev vuxen men katolik är jag och min Mormors religiositet och förtröstan på Gud har gjort stort intryck på mig. Jag har haft nytta av hennes rötter o stöttats av dom genom livet och jag kan se henne framför mig bl.a. när vi knäböjde tillsammans i Katolska Kyrkan både i S-holm o min hemstad Örebro. Att ha sina rötter inom sig är verkligen en del av nuet tycker jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0