Tre små gummor.....


Jag tar det här innan Stockholmsbesöket jag tänkte skriva om! I dag var vi SPFare från Askersund på dagsutflyckt till Nora, en stad I Bergslagen och berömd för visan och deckarförfattaren Maria Lang bl.a. En annan sak som Nora är berömt för är Nora Järnvägsmuseeum- Nora station. Nora Bergslags Veteran-jernväg,bildades 1978. Hela området+ Noras stadskärna är kulturminnesmärkt och har erhållit Europa Nostraprisets medalj. Vi rastade i staden och drack kaffe. Innan vi skulle åka vidare med bussen satte vi oss och vilade mitt i stan. Då ringde min mobil. Om personen som ringde var irriterad över budskapet han skulle lämna  eller nått annat vet jag ej. Vad jag förklarade ang. att jag hörde dåligt p.g.a. traffik o annat hjälpte ej. Om jag lämnar förklaringen att jag är dement så passar det kanske bättre! Jag avsäger mig såna samtal i fortsättningen!

Efter järnvägsbesöket åkte vi till Åkerby Herrgårdsområde och åt på en resaurant i närheten. Efter maten gick vi förbi Herrgården- hotellet. det såg inte dumt ut och i närheten fanns den kända Åkerby Skulpturpark av en del kallad för konstnärernas park. I parken gick vi en runda och tittade på de mer eller mindre fashinerande konstverken Utsikten var formidabel över Fåsjön som synes. Ja sen for vi mätta o glada via liten väg genom det vackra Bergslagen till r.v.50 mot Askersund.



Det blev fel ordning på korten. Men all right! Vi hade guide från Länsmuseet och han berättade att den första smalspåriga järnvägen i Sverige byggdes mellan Nora och Ervalla och invigdes 1856. Dess syfte var att föra järnmalm till hyttorna i Bergslagen. Föreningen med de mycket aktiva järnvägsentusiasterna bildades som sagt 1978 och räddade banan i elfte timmen. Nu traffikeras banan under sommarmånaderna med rälsbussar från 50-talet, mer än 100-åriga lok och personvagnar m.m. I år har Sveriges längsta sträcka för veteranjärnvägar invigts. Den går mellan Nora- Karlskoga- Degerfors. Järnvägsmuseet visar upp en komplett järnvägsmiljö med stationshus, godsmagasin, lokstallar, verkstäder, vändskivor och vattenhäst. Där finns 12 ånglok, ett antal diesellok,, lokomotorer och rälsbussar, samt arbetsfordon och och en mängd vagnar. Visningen tog en timme o den var mycket intressant.. Själv har jag åkt med tåg draget av ånglok genom Tyskland på 50-talet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0