Vilken röst, vilken utstrålning!

       
Sen jag började gå in på youtube börjar jag komma på en del av de artister o vilken musik jag lyssnat på under mitt liv.
                                                      På 70-80  lyssnade jag mycket på Donkosackerna, Viktor Klimenko o mannen på bilderna, den fantastiske Ivan Rebroff!  Hade även någon eller några  lp skivor
                                             Ivan Rebroff var faktisk tysk o född den 31 juli 1931 i Berlin-Spandau. Han hette egentligen Hans-Rolf Rippert. Ivan Rebroff studerade i Hamburg och vann en sångartävling 1958. Han hade ett röstomfång på fyra och en halv oktav! Rebroff blev därefter solist i Donkosackerna under Sergej Jaroff. Han spände över ett brett reigister inom musiken, allt från opera till folkmusik. Men han slog igenom som Tevje i "spelman på taket".  Musikalen spelade han  oavbrutet i 2 år och fick därefter en  internationell karriär med konserter, operaföreställningar, filmer o skivinspelningar. Totalt genomförde han 6 000 konserter. Jag har ochså för mig att han sålde 58 guldskivor. Han blev världsberömd för sina ryska folkvisor. Rebroff sjöng för det mesta på ryska när det gällde folksångerna men nån gång även på tyska.
                                                             I går e.m och idag har jag lyssnat på denne man när han främst sjunger  ryska folksånger. O jag ryser i bara kroppen när jag hör denne fantastiske sångare pendla mellan oktaverna. Otroligt vacker musik o tempramentsfull. Hela mitt inre blir som en ocean med stora vågor när jag lyssnar.
                                         I mars i år dog Ivan Rebroff  76 år gammal. Hans minne kommer att vara för evigt med en sån gudabenådad röst.
  Sånger som jag speciellt tycker om:  Cossack Patrol, The Nightingale, The legend of the 12 thives, Kalinka, My yiddishe Mama, men egentligen är det svårt o välja. O naturligtvis sjunger Rebroff  nästan alla på ryska.
  Källor Svd o Wikipedia Foton, blogg,essede.org  och AP 2007. Sångerna på youtube.com. Cd bör ju finnas.
www.youtube.com/results?search_query=ivan+rebroff&search_type=

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0