En eftertänksamhetens dag....


En utmärkt runda idag. Denna backe är brantare än vad fotot ger sken av och här går jag alltid på mina rundor. Idag gick det ju inte så fort uppför. Jag fick gå vid sidan om och där var fruset ochså o knagligt. Det är precis som gumman Tö och kung Bore inte vet hur dom vill ha det för idag var det ca 0 i temraturen. Jag var inne o titta på SMHI nu. Enligt dom skall det bli snö i Askersund på torsdag och sen kallare. En sak är ju säker, många växter o träd mår bättre av att det är vinter, då får dom vila upp sig.

Sen kom jag till hembyggdsgården, denna pärla! Där smiddes det av en man som ochså är med i SPF, så honom har jag träffat innan flera gånger. Tyvärr glömde jag att fråga honom vad han smidde. Hembyggdsgården är som sagt en pärla. Det finns 3 andra gejor som skall vara med på samma halsband. Strandpromenaden, Borgmästarholmen o hamnen. Ja,ja, det finns mer. Torget skulle kunna vara med men det förstör bilarna. In o ut, in o ut!

Sen kom vi ned mot strandpromenaden. Så här såg det ut vid stranden. Kommunen håller på för fullt, fäller träd o fyller ut strandkanten på vissa ställen med stor sten. Ja sen bar det av förbi hamnen o hemåt

 Idag är det ju Förintelsens dag. Den 27 januari 1945 befriades koncentrationlägret Auschwitch från nazisterna. Därför firas den dagen i dag för att vi skall tänka på alla 6 milj judar som dog o gasades. Även 4,3 milj romer, homosexuella, oliktänkande, m.fl. gick samma väg.
                  Jag har aldrig varit o besökt nått bevarat koncentrationsläger men jag har besökt Jerusalem. På det besöket stiftade jag bekantskap o besökte  Yad vasim(förintelsemuseet). Jag tror det  ligger i utkanten av Jerusalem men jag kommer ihåg att det fanns ett monument utanför av Raul Wallenberg. Jag vär där 1988 i januari och jag har nog förträngt en del av vad jag såg. Jo , nu kommer jag ihåg att när jag gick in i museet så till vänster så var det namn på alla koncentrationsläger på skyltar på marken eller på små "podier", stenar eller likn. När man gick förbi dessa skyltar så spelades sorgemusik. Sen när man kom in längre så kunde man höra Hitlers röst, naturligtvis på ett olycksbådande o suggestivt sätt. Ja, sen har jag nästan förträngt resten. Det var ruskigt. Det var ju den obehagliga  sanningen, visst jag, visste om den men här var man så "långt" ifrån den men ändå så nära inpå. När jag kom ut  efter nån timme kanske, ja, jag var djupt rörd. Jag tror det är ibland det värsta jag varit med om! 
                                       Nämnas skall att jude och Israelvänlig har jag varit långt innan Israelbesöket. Skulle tippa sen, ja, det går inte o sätta nått datum på det, det blev så. Rötter? I så fall på min Mormors sida. Min mormors mor hette Schmidt, det heter en del judar! Vem vet? 
            Jag tror inte man fick fotografera inne i museet så bilden är från jerusalemshot.com och föreställer ett monument  till minne av alla barn som dog i lägren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0