Hemma igen. Hä int dumt de heller!

 Svågern Erland med sina kompisar.
Ja, då var jag hemma från trettonhelgsbesöket i Hjo hos mina systrar o svågrar. Erland hämtade mig i Askersund, fresten. Det var ett bra besök med diskussioner o gemenskap. Vädret var kallt ända till i natt då det blev +-grader men nu är det - igen o strålande sol. Men tyvärr skall det väl bli "sydvästläge" till helgen med blåst o regn, jä-lar! Trettonafton firade vi hos syster Elsabeth ,där jag brukar bo. God mat o nåt glas vin o nån whisky. Skrapade lotter efter efterräten. Jag vann en på 25 kr o Erland 2x25. Vi gick  promenader på förmiddagarna o så blev det ju nån dubbel på hästar, men utan resultat.
Systrar o svågrar.
Jaa, sen på trettondagen blev det mat hos syster Marianne inne i Hjo. Svåger Jan hade lagat till Smyrnakorv(Soudzoukakia), en kötträtt från Grekland, Turkiet! Den var mycket god. På datan kan nog ni intresserade hitta ett recept. Hur som hellst så innehåller rätten bl.a köttfärs(hellst av nöt o lamm), vitlöksklyftor, vitt bröd, ägg m.m. Bullarna, korvarna som man gör skall sen först stekas o sedan kokas i tomater. Jan severade ris till korvarna o sås från koket(tror jag). Rekommenderas och som sagt recept går o hitta på nätet! Ja sen blev det nån snaps och till kaffet nån whisky. O sen åkte vi hem vid 17-tiden till huset i Björkenäs( 5km norr Hjo) Huset är mina föräldrars från början. Syster Elisabet o Erland har bott där sen början av 90-talet efter vår mors död.Jag har tillbringat somrarna där på 40-talet då vi bodde i Örebro.
                       Sen idag blev det hemfärd. Min syster Marianne o svågern körde hem mig till Askersund vid 9 o 30-tiden. Innan vi körde till lägenheten så var vi på kafe Tutingen o fika. Sen körde vi till bostaden och syster o svågern "hälsa" på min nya parakit Kalla, som titta intresserat på sällskapet. När syster o svågern gått fick jag mig en riktig utskällning av fröken Kalla. Antagligen är det väl så att hon likt en del andra "fröknar" inte tycker om när man är ute själv?! Ja, sen lugna det ner sig o jag ringde på hos grannfrun o "barnvakten" o fråga hur det gått. Lite rädd hade Kalla varit, annars hade det gått bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0