Givakt, lämna av, manöver!


Vilken grönska det är i naturen, enastående tycker jag. Det här är från första delen av min runda. O rundan gick väldigt bra idag. Det verkar som om hälsporren på höger fot håller på att "dö ut". Det är som med höften, hård träning hjäper bäst! Sen får man ju ha lite go förståss! Det verkar som blåbären blommar en andra gång, ser lovande ut!

När jag kom hit till soldattorpet  på hembyggdsgården så var det nästan som jag ställde mig i givakt. Både för den indelte soldaten och tidens gång och det som varit. Det var ju intressant det här med den tidens militärorganisation. O tänk vad det kan ändra sig på drygt hundra år. Jag har faktiskt träffat en indelt soldat o hans fru när jag var pojke o hälsa på dom i deras lilla torp i Gällersta på 40-talet. Dom bodde i närheten av min farmor. Paret hette Kleingardt o på namnet hörs vad dom hade sina rötter. Tyskland, ja Preussen kanske rent ut av. Paret måste varit över 80 år.

Skrattmåsar är ju rätt trevliga fåglar! Skräna kan dom men jag tycker dom inte skränar så ofta som fiskmåsarna. Och jag tycker att det är mer skrattmåsar i Askersund än jag sett innan om åren. Jag har ju en vekligt bra närbild på en här på bloggen. Det är vackra fåglar!

Ibland får man ett "konstnärligt infall" när man är ute på sin  motionsrunda. Vita rosor är snyggt mot det gröna, tycker jag. Ja oj vad det växer o blommar över allt. Hägg o syren han man ju knappt se några blommer på förrän dom var utblommade tyckte en man som jag samspråkade med. Det kanske var värmen i slutet av maj som var anledningen?
                                Jaha, i morgon blir det mat på Klockargården uppe i hembyggdsparken. Skall ni följa med? Det inte dumt där och man kan sitt ute ochså o äta om man vill. Ja, sen är det ju tradjazz-festival i Askersund i helgen. Får jag lyssna på bandet som Eddie Bruner förhoppningsvis är med i så räcker det för mig. Han är jäkligt skicklig med sin trumpet och är ganska känd även utomlands. Eddie Bruner var ju mannen som hade Sveriges Jazzband ihop med Gösta Linderholm om det är nån som undrar vem det är!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0