Jazz på Borgmästarholmen!


I går kväll invigdes tradjazzfestvalen i regn o rusk! Idag när den årligen förekommande paraden vid 12-tiden gick ner mot hamnen så var vädret rätt kyligt men det var iallafall uppehåll! Senare så spred ju orkestrarna ut sig i staden för att i morgon avsluta festivalen på hembyggdsgården.
                                Efter att ha betittat skådespelet begav jag mig av via strandpromenaden till Borgmästarholmen där en orkester skulle spela. Tältet som jag brukar sitta i i anslutning till hotellet var borttaget. Då slog det mig att det är nog lite lugnare nu kring middagstid på  holmen o det var det.

Här har säkert druckits punsch o rökts ciggarrer anno dazumal. Idag tog jag mig en kopp kaffe o en kaka här på verandan och satte mig o prata med orkestermedlemmarna som satt o filosoferade innan dom skulle göra sitt första pass vid 13-tiden. Mycket folk var det sannerligen inte men dom kom kanske senare mot e.m. o kvällen. All right, "gubbarna" började på att spela på den takförsedda paviljongen inte långt från kafeet. jag gick dit o lyssna o det lät skapligt! Här var skönt o sitta o de få som var på holmen satt o åt men det hördes bra där ochså!. Lokalen var för mörk inni där musikerna stod  så jag fick ingen bra bild på dom!

Här har jag fotograferat mot Askersund o strandpromenaden. Det stod folk o tog 20 kr per man när man gick i land på ön. Orkestern som spelade o spelar var från Västergötland o det är kafeinnehaveskan ochså så hon hade ordnat dit dom till holmen. Det är dyrt annars o gå o titta på de olika evangemangen, kostar hundratals kronor om man vill se några!  I morgon när det är på Hembyggdsgården är det inte billigt, Ett par hundra kronor tror jag det kostar!

 Det här fotot tycker jag säger allt om hur fint o vackert det är i Askersund, denna i princip okända lilla stad. Jag skyller (o andra) på kommunen som inte marknadsför orten o dess omgivningar på ett positivt o proffisionellt sätt. En del människor man pratat med som inte har anknytning till orten tror t.ex. att Askersund ligger vid Vänern o inte vid Vättern Här i Askersund finns en unik naturskyddad skärgård, unik för Sverige. O omgivningarna! Tiveden med alla småsjöar, Stjärnsunds slott, Tjälvesta naturresevat mm, mm!
                                                   Ja, det blev 4 rätt på V-75 i en mycket lättare omgång än man trodde. Så att jag chansa hade jag inget för!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0