Gumman Tö har lite problem!


Som ni ser så vill inte vintern lämna oss här i Askersund trots flera plusgrader på dan. För i natt var det minus igen. O i helgen kom det en 7-8 cm nysnö nån kväll eller natt!' Det här är min "mördar"backe o den ligger på rundan innan den i hembygdsparken. Backen är nog 200 m och ganska brant. O den gör "gott". Så länge jag inte blir andfådd (vad heter det, andfådd eller anfådd?)så vet jag att konditionen är på topp.  O det har den varit länge
                  Sen mötte jag en av "mina" damer längre bort på rundan. Hon hade ochså sett de myckna blodspåren i går som var borttöade. Det var + på eftermiddagen. Hon hade ochså sett en stor blodfläck som om djuret hade legat där. Sen mötte jag en grupp motionerande damer som sade att det fanns lodjur i området! Det enda jag är säker på är att djuret inte var något klövdjur som hjort eller rådjur.


 Det ligger fortfarande snötäckt is på Vättern. Nu vågar ju jag inte ge mig ut längre och några pimplare ser jag inte till längre. I bra fart fortsatte jag mot hamnen och sedan hem. I hamnen var det isfritt o änderna väntar på att gräset skall komma fram för det äter dom ju av både vid kyrkan o vid strandpromenaden där dom vistas 3/4 av året, en del av dom! Häromdan tänkte jag på hur gammal en and eller anka kan bli. Det är ju 3 året i sträck som jag ser den vita ankan bland sina kusiner änderna. Gick in o titta på Google. Där stod att den högsta åldern på en and var en som blivit 29 år! Men det stod ingenstans hur gamla de flesta blir. Dom blir äldre än vad jag trodde iallafall! För nog blir dom mer än 5-6 år som jag trodde
                                                           I kväll hoppas jag att Liverpool tvålar till Real Madrid i Champions Leuge, eller hur Viktor o Martin!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0