Vilken spelman!


Det var ju SPF-månadsmöte igår. Vi hyr NTO-lokalen så ingen tror att alla SPF:are är helnykterister! För det är väl dom, dom som är med i Iogt-Nto alltså!
Hur som hellst så uppträdde denne man, som heter Kurt Spjuth, och pratade, spelade o sjöng. O proffsig var han till tusen! Jag har precis varit inne på Google o där står det mycket om honom. En riktig kändis verkar han vara, åtminstone i Finspång! Han sjöng både egna visor, av Dan Andersson, tonsatta av bla. Gunde Johansson mm, mm. Jo jag kommer ihåg att han sjöng La Paloma med accompagnemang av ett band som han hade på sin stora "bandspelare". Jag vet inte vad det heter riktigt.! Lp-skivor  o band o cd-skivor har han gjort under årens lopp!

     Kurt kom och satte sig  vid samma bord som jag o Torsten o några fler satt o drack kaffe vid. Kurt är alltså född -37, det trodde jag inte när jag såg honom i aktion!  Han har varit intresserad av musik ända sen han var liten men han är ochså mellanstadielärare. O va lärare sluta han med på 80-talet då han tydligen, som han sa, såg varåt det barkade med den svenska skolan. Sen har han livnärt sig på sin musik. Men nu förtiden är efterfrågan från Landsting o kommuner inte så stor som förr p.g.a. sämre tider. Orkester har han nog ochså haft, efter vad jag förstår. Och gitarr o dragspel behärska han suveränt. Han gjorde stor succe hos"församlingen" denne trevlige man! Och ja, faktiskt! En del spelemän o vissångare har ju lärarbakgrund som Gunde Johansson t.ex.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0