En vandring i solen....

Kl 9 i morse kom min kompis Torsten o hämta mig för en fotvandring på Långsjöleden i Tiveden. Vi körde nån mil längs vägen mot Laxå. Sen vek vi in på en mindre väg söderut tills vi efter några kilometer kom till vandringens början o dess slutpunkt. Ledens längd är ca 1,2 mil fram och åter. Det här kan man nästan säga är Tivedens början, naturligtvis beroende från vilket håll man kommer ifrån. Området tror jag tillhör Laxå kommun och i Laxås kommun finns Sveriges tätaste område av småsjöar! Utgångspunkten heter Röde Broar och sjön Huvudsjön.

Efter att ha gott en stund och hälsat solen välkommen kom vi till denna lilla vackra sjö som heter Hultatärn. Ja, jag skulle tro att det är 3 gången Torsten o jag går på denna led. Här är så vackert. Torsten o jag har gått på flera fotvandringar innan och den här var den första för året! Vårt ( åtminstone mitt) mandomsprov var när vi i september 2007 gick halva Vasaloppsspåret. Att gå en fotvandring, kort eller lång, är en upplevelse som alla skulle känna på.
Några djur ser man ju sällan så här mitt på dan. De enda djur som vi sett på våra fotvandringar är en huggorm och 3 förrymda får! som stod långt inne i den djupaste skogen i en grandunge. Jag fota dom och fotot finns här i ett tidigare inlägg på bloggen har jag för mig! jag undrar om dom här fårena klara sig för lodjur o kanske en o annan varg finns ju i området. Sveriges sydligaste vargområde är ju Hasseforsområdet o det går ner i Tiveden

Sen fortsatte vi vår vandring o satte oss ner på en mossig sten o åt o drack kaffe som vi hade med oss, så klart. Ja ni ser själva, vilken utsikt! Sjön heter här heter Långsjön och är inte så små som dom andra 2 som vi passera. Pratar gör vi ju i ett så det är kanske inte så konstigt att vi inte ser nåra djur. Apropå djur så fick jag mina första myggstick idag!
                            Jag har sagt det förr. I Närke finns en mycket omväxlande natur! Från Tiveden o Askersunds skärgård i söder via Närkesslätten till Kilsbergen i norr. Landskapet är 3 minst i Sverige. Endast Gotland o Blekinge är mindre!
Sen gick vi delvis samma väg tillbaks. Vi tog det ganska lugnt o med raster o lite svårframkomliga ställen tog det nog en fyra timmar!
När vi sen körde hem så tittade vi till detta naturvårdsminne. Detta är den s.k. Kullängsstugan byggd 1693 och, hör och häpna , bebodd till 1936! Stugan kallas för parstuga och är knuttimmrad av stockar i väldiga dimensioner. Stugan var ett torpställe under Dohnafors bruk, men var troligen större än ordinära torp på den tiden. Stugan skänktes efter 1936 till Örebro läns museum. Stugan är öppen för besökare i sommar 1 juli-9 augusti onsdag-söndag kl 11-17.
Källa: Örebro läns museum
                                         Nu är jag ganska trött och kommer snart att se IFK Göteborg möta Malmö ff i herralsvenskan. Och i morgon skall jag banne mig gör en utflykt till. Tillsammans med 40 pensionärskompisar skall jag åka med buss till Västergötland o Billingeområdet mot Vänern till. Vi åker 8 och är hemma vid 20-tiden!