Jag sket i regnet!


Igår var jag o Lars Å. i egenskap av SPF:s KPR-ombud(kommunala pensionärsrådet) i Örebro för att bl.a lyssna på ovanstående kvinna, Ebba, som är hälsoutvecklare i en kommun i Örebro län. Hälsoutvecklare är något nytt som på försök drivs i vissa kommuner och som man får söka bidrag av staten till. Detta med hälsoutvecklare har visat sig falla väl ut. Det går ut på, kan man väl säga att ytterligare förfina äldre pensionärers boende o livstil innan dom blir sjukare så att säga. Allt sker under förutsättningen att att kontakten sker under ömsesidig respekt, inga pekpinnar o så vidare. I vissa länder såsom England, Danmark m.fl. finns det en lag om att kommunen skall ha en sån här resurs. Jag fäste mig ochså vid att Ebba inte kallade äldre människor för pensionärer utan SENIORER! Bara en sån sak! Jag hoppas att
alla kommuner tillsätter en sån här tjänst!


Jaa, visst sket jag i regnet idag. Det var 6 grader bara ute så jag tog på mig understället, keps o vantar o knalla iväg. Regnet ökade hela tiden men vadå! Det var väl så att det behövdes. Jag gick fort idag och tack vare det så frös jag inte. Seniorer har kanske lite lättare för det. Så nu vet ni det, pensionär vill jag inte kallas för! Senior var ordet! Tack, Ebba!
                                   Bilden ovan visar getterna som anlänt till Askersunds hembyggdsgård. Jag trodde det skulle gå att läsa texten lite bättre på fotot. Barnen på bilden är dom som äger getterna o bor i Fjugesta. Dom har alltså "leasat" ut getterna till hembyggdsparken! O precis nu kom solen fram genom fönstret!

Kommentarer
Postat av: Erik W

Tjena Jan!

Kul att du gillade getterna, jag kan meddela att det kommer en get med killing till om några dagar.

Det tog slut på märklappar som de måste ha i öronen och de är nu beställda från Jordbruksverket.

Du kan inte ana vad mycket papper och ordningar det är för att ha några getter.

Vi har de bara för att det är kul och både barn och vuxna kan se att getter är riktigt roliga och sociala. Dessutom kan jag avslöja att det finns en koppling mellan våra getter och den legendariska Bertil Boo, passar ju ypperligt att låna ut de till just hembygdsgården i Askersund.

Trevlig Blogg.



"getfamiljen"

2009-05-05 @ 19:37:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0