Vaccinium myrtillis, vad är det för något?


Jaa, det kan man ju fråga sig! Jag tar fortfarande ur frysen av detta och äter
till gröten när jag varit ute o motionerat på morgonen. Blåbär var namnet på
detta nyttiga ris o trots att folk sa att det är inte mycket blåbär i år så fick jag ihop
ett helt frysfack fullt i somras. I år verkar det bli betydligt fler om det inte blir frost
några nätter eller ihållande torka sätter käppar i hjulet. Som ni ser på mitt
foto från idag så är det mycket kart,blommor på riset. Ovanligt mycket
tycker jag! Så här skall plockas i sommar!
 Bild Marek Silanski, Wikipedia:Blåbär.
Så här ser ju blåbärna ut när dom är färdiga att plockas. O gott o nyttigt
är det ju att äta dom. Mycket antioxidanter finns det i dom och lutein
som är bra för synen. Bra för minnet lär dom vara och kan förhindra 
demensjukdomar? mm, mm. Jag tar 2 matskedar i gröten varje dag. 
Hoppas jag får ihop så jag har ett helt år igen! Jag fick i hop lite lingon
ochså förra året men det blev inte så många! Jag prioriterar blåbär fram-
för svamp o frysa in. Jag har 3 frysfack tillhörande kylskåpet så de andra 2
använder jag till annat! Svamp plockar jag för dan o steker upp!

Det var allt om detta nyttiga bär. Nere vid strandpromenaden blåste det ordentligt
o segelbåten guppade i det "vitgässade" vattnet. Det är inte ofta jag upplever att
det blåser så här nere men vinden kom snett från sjön så det var inget som tog
emot. O rundan gick bra!
                     Nu kommer jag att hamna i sportens värld. För det blir mycket fotboll
o ishockey i e.m. o kväll. Leve entusiasmen o spänningen om det så gäller blåbär
eller matchen Arsenal- Chelsea!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0