Alla tiders besök!


Jaa minsann! I tisdags dök 2 av mina kompisar från Simrishamn, sen 80-talet, Bengt o Tomas upp i Askersund. Jag var dock "förvarnad". Senaste gången vi sågs var i Simrishamn i somras. Att ha sina"gamla" kompisar kvar sen man flyttat är inte dumt naturligtvis! Och bra för den sociala biten. Det blir ju mycket pratande om både nuet o "dået". Inte några tråkigheter bara kul! O det verka vara bra med dom, pågarna! Vad vi prata om? Det ryms inte på bloggen! Allt mellan himmel o jord! Kortet är taget  när pågarna anlände!

I onsdags var vi i Örebro. Tomas tycker det är"givande" att åka dit och Bengt har inte varit i Örebro så mycket! Slottet innehöll på 40-talet Länsstyrelsen. Där arbetade min far så där har man varit på en del julgransplundringar mm. Örebro slott har ju anor från 1200-talet. Det är bara att googla om man vill ha reda på mer! Vi hade tur när vi gick omkring lite i Örebro för då var det uppehåll i regnandet!

Givetvis åker man till Wadköping om man vill visa kompisar o anhöriga något intressant. Tomas har varit här förr men inte Bengt. Det första vi gjorde var att äta buffe på servering vid Stora Torget. Sen gick vi ut i den gamla statsdelen. Det går ju o googla om Wadköping. Staden Wadköping är ju fiktiv och förekommer i många av Hjalmar Bergmans berättelser o romaner. Bergmans barndomsstad Örebro utgjorde förebild. Alla har väl nästan sett den populära berättelsen om Markurells i Wadköping i olika form!

Det här är då Stora torget i Wadköping. Iden om Wadköping genomfördes och första etappen var klar 1965 0 den sista? 1994. Det hela gick ut på att samla gamla byggnader i Örebro på söder ända från 1400-talet o framåt till 17-och 1800-talet på ett enda ställe, inte långt från Svartån o stadsparken. Detta är ett fantastiskt ställe att besöka, liksom en liten stadsdel Oj, oj, vad ens fantasi spelar! Kuturhistoriskt är detta ett fint intiativ för våra efterlevande.
                                 I den här lilla stadsdelen i Örebro finns en massa byggnader och bedrivs en massa aktiviteter. Förutom Kajsa Vargs hus, Kronbloms kök o Hjalmar Bergmans museum finns bagerier, smedja, antikvariat, hantverksbod, handelsbod, guld o silversmide, träsvarvning, teaterlokal mm, mm.
             Vi såg ju inte allt men en del titta vi på. Jag själv blir alldrig trött på den här statsdelen anno dazumal. Alla försöker ochså ha gamla tidsenliga kläder på sig som jobbar här.
                            Ja, det kan jag prata om för er att när jag bosätter mig i Örebro så finns det en runda som är helt enastående! Den längs Svartån mot Hjälmaren, ja österut blir det ungefär. Den börjar vid slottet, fortsätter genom stadsparken till Wadköping och sen till Naturens hus i närheten av Hjälmaren. Avslutas med fågelparadiset Oset inte långt däriifrån. Allting "kan gås igenom" på en fantastisk motionsrunda t.ex. O inte långt från Stadsparken ligger Sturegatan! Där jag bodde o växte upp på nr 16. O då såg det inte ut som nu som ni förstår i dessa omgivningar!
                                 När vi  åkte mot Askersund igen så tänkte jag vi skulle åka o ringa på hos någon av mina "gamla" lekkamrater från Gällersta. Vi lekte på 40-talet och dessa kompisar bodde i närheten av min Farmor på jaa, släktgården Björneborg. Byn hette(heter) Attersta. Uj, uj, uj! Detta kommer jag att tjata om tills jag dör.
                              Men det blev inget av med besöken! Det börja regna som spön i backen så vi åkte direkt söder ut till Floragatan!!
                 Foto Stora Torget från Wikipedia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0