Slentrian, vad .... är det?


Jag har nu gått, praktiskt taget, samma runda sen jag kom hit till Askersund. Tycker jag det innebär slentrian, nä absolut inte! Varje dag ser jag nått nytt om det så bara är en liten detalj. I dag såg jag t.ex 3 rådjur och en mindre hackspett som trummade på en torr tallstam. O sen träffade jag en man och hans hund. Det gör jag nästan varje vecka, samma man alltså. Däremot kan det vara något som jag inte gör så ofta som kan hamna på "högsta lägsta" nivån ang. slentrian. Annars så lider jag inte av slentrian, tråkighet. När jag var liten kunde jag känna en "våldsam" entusiasm bara jag t.ex. hitta en groda nånstans. Min mor hade nog tålamod med det men när hon öppna badrumsdörren på Sturegatan i Örebro, där vi bodde på 40-talet, och det hoppa ut en massa grodor då tyckte hon nog att det gick för långt! Entusiasm för vissa saker leder till"tjatighet" men det har jag påpekat för omgivningen.
                      Ja visst, har jag ochså tyckt det har varit tråkigt nån dag men det har inte lett till slentrian o livsleda. Sen har ju tråkiga saker hänt en själv o ens omgivning men det är ju en annan sorts tråkigheter.
                      "Glädjeentusiasm" då är man så uppe i det att man kortsiktigt kan göra en del "felbedömningar" men hellre det än att inte våga!
                   Vad som entusiasmerar mig är sport, världsmusik, natur, politik, flyg(jaktflyg)  Sen finns det ju saker som att träffa anhöriga o kompisar mm som entusiasmerar men gör det inte det, självklart tycker jag!
                       Skulle man haft det tråkigt i livet o entusiasmen tar över så glömmer man ju tråkigheten. Hä slår bara om, man rister på sig!

 Skulle ni nu tycka jag verkar tjatig ibland så vet ni att det är entusiasmens "fel".
                            Idag på rundan tog jag dessa kort. Det översta är från första rundan innan stadsparken o det är Vättern som skymtar mellan träden. Sen kortet här ovan är taget från strandpromenaden. Ni ser det vita tornet ovanför det röda taket. Det är stadskyrkan o dit upp sneddade jag via torget där jag hämtade v-75 program. Från kyrkan har jag inte långt hem! Vet ni fresten att en man här från Askersund vann 11 miljoner på måltipset i helgen. Den skylten såg jag på spelhålan vid Ica-hallen på torget när jag hämta programmet. Vad kände den mannen egentligen. Det måste ju vara lika stor entusiasm som när jag fånga en groda som barn. eller?
                        Motionen gick i bra fart, jag tror ochså att det har med entusiasm o livsglädje o göra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0