Vad är det här för maskin, månne?


Det är ju så att jag även har en blogg på expressen.se under kategorin politik. Men jag skriver även om musik, flyg, sport mm. Idag har jag i expressenbloggen bl.a. skrivit om detta flygplan som jag själv sett på 50-talet när jag bodde i Luleå. Ja, egentligen inte detta utan spaningsversionen som hade lite svagare motorer av typ s.k stjärnmotorer. Denna plantyp på bilden med s.k.radmotorer har jag sett över Skåne på 50-talet. Då fanns nämligen denna typ placerad på F 17 i Kallinge. Det är alltså frågan om SAABs enda två-motoriga militärplan B 18 eller i Luleå S 18(spaningsflyg). Flygflotiljen i Luleå hette F 21. På F 21 fanns även Spitfire som spaningsplan och Mustang(J 26) som jaktplan. Jag såg på flera flyguppvisningar på F 21 och blev speciellt förtjust i Mustangerna. Och kan ni tänka er att nån gång i början av 50-talet på vintern o på Luleälvens is stod "lille" Jan och tittade på en uppvisning med Sveriges första militära jetplan, det Engelska J 28 Vampire. Det är inte konstigt att jag är intresserad av flyg för på somrarna utanför Hjo där familjen hade sommarstuga fick jag se militärflyg från F 6 i Karlsborg alltifrån J 21 Tvesjärten på 40-talet till J 37 Viggen på 90-talet!
                     För övrigt idag har jag spelat boule. Nu mellan varven ser jag på tennis på Eurosport, US-Open o det tänker jag gå o göra nu igen! God kväll!         foto.web.telia.com

Ah, jag glömde ju mitt sista o åttonde barn-barn som föddes för ett par veckor sen. Det är en pojke och det verkar som ett av namnen han skall begåvas med är Abbe. Abbe har jag hört snusa o "prata" i telefonen nån timme efter han föddes. Det tog ett tag innan jag la ihop 2 o 2! Abbe är bror till Pelle, Fia o Tåtte o kan han vara mitt sista barnbarn? Feministfundamentalisterna är nog inte nöjda för herrarna är i majoritet men än har jag inte hört av dom! Härligt är det o stolt är jag o mina gener kommer att "drabba" fler!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0