Det lukta vår!


              Det kan jag absolut säga för det hade regnat i natt och regna litet när jag gick ut! Men det slutade halvvägs. Allting hade blivit mycket grönare o blåbärsbuskarna t.ex. började på att visa bladen. Ja, det luktade vår!  
            Det här fotot är taget på naturreservatet Tjälvesta ängar för några år sen, kanske någon, några, veckor senare än nu. Dit kommer jag att cykla snart o uppsöka min favoritstubbe och höra på hackspettarnas trummande bl.a.. Se en o annan orm och kolla om bäverhyddan är kvar. Det är ganska stort naturreservatet, nää, egentligen inte om man jämför med andra.

                   Här är min favoritstubbe minsann! Det är bra med arkiv. Stubben har, hadde, haft besök av gröngölingar. Det syns. myror o andra insekter, har nog smakat mumma.. Jag har varit här själv då flera gånger, med kompisar o systrar o svågrar! Har sett väldigt lite andra människor. Enligt uppgift Naturvårdsverket är detta ett unikt område i Sverige. Området är småkuperat och sjörikt, uppbyggt av kalkrikt isälvsmaterial för 10 000 år sen. Unik flora finns. Området heter Tjälvesta- Snavlunda och ligger längs vägen mellan Askersund och Vretstorp och är alldeles för litet känt hos gemene man, tycker jag!
                  Jaa, Barcelona åkte dit mot Inter i C. L. Dom vann ju allt förra året. Ett sånt år går ju inte o återupprepa. Det är ändå världens bästa lag för mig. Nu håller jag på Bayern-München mot Inter i finanalen om ca. 3 veckor. Örebro SK nämner jag knappt idag, väldigt ojämna!
                 I ikväll blir det hockey men kl 21 skall jag se det första programmet om Sveriges historia på tv 4 gjort av Martin Timell o historieprofessorn Dick Harrison. Jag har en känsla av att människor är ganska litet intresserade av vår egen historia nu för tiden. Jag tycker den ingår i nuet. Sen är ju frågan, var anfäderna med från början? Många svenskar skulle bli förvånade över hur mycket invandrarblod vi egentligen har i oss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0