Tiden den går, det gäller att blanda allt i sitt inre!


Ja, och utan nån "snyftideologi" utan med stolthet o ömhet o glädje! I går så jag ju på filmen Okänd soldat som handlar om finska krig nr 2 mot Sovjet och återtagandet av Karelen och tillbakadragandet därifrån mellan 41-och 45. Då var jag mellan 3 och 7 år. Mitt barn-barn Abbe finns ju på förra inlägget, ca 8 månader gammal. På det här gamla fotot av mig och min kära mor så är hon ca 23 och jag( frågan är om det är höst eller vår) allt mellan 4 o 8 månader!? Det måste vara våren -39!!
Kortet är taget i S-holm och ca -42 flytta vi till Örebro. Om jag kom ihåg nått av kriget o dom åren? Inte mycket så klart. Att vi drog för gardinerna på kvällen kommer jag ihåg, att mamma hade lappar(kuponger) med sig när vi var och handla kommer jag ihåg, att jag storögt titta på det rinnande vattnet på fönstret i fiskaffären, slottet o dess omgivningar samt farmors Björneborg i Gällersta där jag ofta var. Visst minnes bilder kommer fram när man rådbråkar hjärnan så det knakar! Och så fick jag 2 systrar, 43 -o 1944.
Vad jag tänker på nu när jag såg Okänd Soldat igen efter många år! Att våra nordiska grannar och dess folk hade det fruktansvärt under de här åren och att vi verkligen kom lindrigt undan här i Sverige. Inte konstigt att vi kom före med allt när kriget  tog slut. Bortskämda blev vi svenskar! Det är väl därför vi gnäller så..... Jaa, och sen tänker jag ochså på att dom som var med i kriget, och överlevde, numera till stor del är döda. Jaa, som sagt var, tiden den går!!!

Idag motionerade jag bl.a. i statsparken där det fortfarande inte är snöfritt på slingorna. Den slingan som börjar vid idrottsplatsen har jag inte kunnat gå med träningsskorna ännu! Men om nån eller några dar så!!
Örebro vann igår över Aik i fotbollsallsvenskan. Men Aik? Kan en man som Obolo, som flyttat vidare, göra så mycket. O damerna i allsvenskan vann ochså. Kif Örebro slog Aik med 4-1. I kväll blir det kvalhockey o Barcelona -Arsenal på tv. Idrott är ochså entusiasmerande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0