Nä du, det går jag inte på !


I morse vakna jag lite dåsig och snorig. Skall jag bli hemma o låta bli o gå min runda. Men så tänkte jag på mina förfäder långt tillbaks i tiden om dom gav upp så lätt ! Dom som varje dag fick ge sig ut på lång vandring o jaga för att få föda o överleva. O dom hade fötterna inlindade i djurhud o hade djurhudar på kroppen vare sig det var vinter eller vår. Det var dom som långsamt drog sig norrut mot det iskalla skandinavien. Någon hittades väl i alperna nånstans infrusen, ismannen eller nått sånt kallades han väl för. Skulle dom ge upp för lite snor? Nä ! Visst har vi detta i generna.
Jag tog det bra lugnt idag ändå men gick en bra runda på isen. Där träffa jag ochså mannen som bedömer isens hållbarhet och plogar vägar. Nu gick det bra att gå men han varnade för att torsdagens mildare väder med ev. tung snö kunde sätta stop för isgåendet ! Så blev det förra vintern i januari ochså beroende på att isen i januari lade sig på samma gång som det snöa och inte fick frysa mot botten som den skulle och allt snöande tyngde ner isen så den gick upp på vissa ställen och bedömdes  för farlig att gå på !

Och här är jag på väg upp mot statsparken och förbi den till vänster för nu skulle jag ut på isen istället nere vid strandpromenaden ! Vädret idag, ja det syns ju, helt fantastiskt ! -9 sol o stilla!
Jaa, tyvärr så hade Arsenal en "off day " igår. Ibland blir det så här för det unga laget. Ideliga felpass, ingen udd, tvåa på bollen... o tröttkört verka det. O mot slutet som dom brukar vara så bra så gick allt i baklås. knappt ett enda farligt inlägg. O serieledningen blev de av med men mitt favoritlag i engelska ligan är dom fortfarande ! Här gäller att inte vända kappan efter vinden !
I kväll blir det handboll och "vem tror du att du är". Huvudpersonen är Jerry Springer ! I morgon är det luciafirande med SPF. Då skall jag och vår lilla sånggrupp sjunga 3 julsånger. Helst skulle jag vilja sjunga sången Tum-bala, tum-bala, tum-balalaika för att få hundraprocentig inspiration men det är ingen julsång.
I datan har jag dragit ut engelsk version från Wikipedia med sångens text med hebreiska bokstäver, jiddish text som jag försöker sjunga på utan att förstå den så klart(trots en del tyskinfluerade ord). Men det finns även en engelsk sångtext till melodien.  Första versen

A young lad stands, and he
thinks
Thinks and thinks a whole
night
Whom to take and not to
shame
Whom to take and not to
shame

Jiddish är ju ett språk som uppstod i de judiska gettona i östeuropa o även Tyskland ( Preussen m.fl. andra stater öster ut) på 1700-och 1800-talet . Språket består av tyska ord o hebreiska, kanske även lite "öststatsord" ?
Här har vi orginaltexten på jiddish med vår skrivstil 
Shteyt a a bokher, un er trakht
Trakht un trakht a gantse nakht
Vemen tzu nemen un nisht farshemen
Vemen tzu nemen un nisht farshemen
En del tyskliknande ord kan man som sagt ju höra lik farshamen, nisht, nemen o.sv.  
Refrängen är  liknande för alla språk
Tumbala,Tumbala
Tumbalalaika
Tumbala, tumbala,
Tumbalalaika, shpil balalaika   engelska strum balalaika
Tumbalalaika, freylekh zol sein     "       tumbalalaika, may we be happy.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0