Snöskyffel, vad är det?


En gammal hederlig snöskyffel verkar inte vara gångbar längre. Kanske är dom undanlagda i "klimatkrisens" spår. Eller ochså är dom inlämnade på skroten. Kanske är det för jobbigt o skotta o skyffla nu för tiden. Men kommunen har faktiskt inte skyldighet o göra rent framför privata bostäder och egna villor.

                           I dag gick jag åter min härliga runda på isen. I natt har det snöat ganska mycket och även lite i f.m. Just nu, vid 13-tiden är det lite snö i luften och omkring 0 c. Jag " mätte" hur mycket snö det kommit och ca 7 cm har vi fått ovan det innan frusna och komna snötäcket. Ja, ute på isen var det inte plogat på isvägarna. Men jag hade inte gått mer än ett par hundra meter förrän kommunens lilla traktor kom körandes och ploga upp för mig. När jag kom ner till hamnen så såg det ut som ovan.

                  Och längst till höger nära bron på kyrksidan håller "åretrunt" änderna med de 4 ankorna i kölvattnet  till! Vattnet vid bron är ju lite livligare och är inte isbelagt. Därför är det bra för flocken. Dom matas ochså  av folk och ser pigga ut. Nu är det ju mildare ute ochså.
                   Jag är ju mycket intresserad av sport, men går det på förmiddan så ser jag inte på något utom på lördagen. Dom andra dagarna sportar jag själv!
                   Häromdagen  drog jag ut programmet för OS i Vancouver som börjar om 3 veckor ungefär, närmare bestämt den 12/2 med backhoppning. Skidskytte o skidor går vid 21- 22 tiden svensk tid. Tyvärr går en del ishockeymatcher mitt i natten liksom en del andra kvällsgrenar som rodel, curling, konståkning med mm. Ja, nu har jag programmet utdraget. TV-tider kan man ju titta på dag efter dag!
                   I kväll börjar EM i handboll. Handboll är ochså kul att se på. Ja, för mig har sporten den betydelsen att den är livsbejakande, spännande och engagerande. Sen det här med engagemang det behövs nog för det mesta om man skall trivas. Dessutom behöver man en plattform för detta. Att ha åsikter o veta vad man vill o inte vända kappan efter vinden!!                

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0