Besök vid Åmmelången o märklig e.m.


            Eftersom jag nu cyklar mycket så blir det mål lite längre från Askersund. I dag blev det en cykeltur till Åmmeberg, Åmmelången o katolska kyrkogården. Där videofilma jag och beundrade den fina utsikten från kyrkogården över Åmmelången. Jag tycker det känns bra att cykla dit några gånger om året. Någon människa möter jag alldrig på kyrkogården, tyvärr. Min ena syster och hennes man har jag visat platsen för något eller några år sen. På bilden ovan står det ju det mesta om kyrkogårdens historia. Jaa, sen cykla jag hemmåt till Askersund via strandpromenaden. en utfärd på 2 mil blev det ungefär tur och retur. När det gäller videofilmandet så har det ju nyhetens behag. Nu blir det ett inslag ungefär en gång i vecka, men naturligtvis negligeras inte spontaninslag!
           Redan i morse såg jag på datan att det skulle bli mycket åska i i södra o mellansverige, särskilt de västra delarna.  Så när jag kom hem titta jag efter o då hade det nått södra Vättern och ett område längre västerut. Över Skövde o Billingen åska det bra ett tag. Och hela Vättern börja bli svart på SMHI:S radarbild på åska. Även Vänertrackern visa "svår" åska , som mest över 300 nedslag i minuten från fyra åskskurar. Sen stängde jag av datorn o drog ur sladden även till tV:n ty jag såg att åskan inte var långt borta. I lokalradion varnade dom och sändningarna från Örebro bröts ständigt ett tag. Men det underliga var att här regna det ymnigt ett tag och några knallar hörde jag men det blev inte mer. Antagligen har ovädret gått precis väster om oss, för jag hörde ju rapporter från västra delarna av länet om övesvämmade källare, nedblåsta träd mm. På SMHI meddelade dom för nån timme sen att områdets riktning var nord-nord ost. Askersund ligger på gränsen mellan västra o östra Svealands södra del. Märkligt det hela så som radarbilden visade det för hela Vättern var täckt av svart(åsknedslag) på deras åskradarbild.  Just nu är det gråa moln ute inte svarta. Men i den här värmen så kan det uppstå ett åskoväder på nån minut eller så!
                         I kväll visar dom Morden i Midsummer del 1, nya avsnitt blir det 5 st. Alla tiders!
                   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0