Det väcker ju minnen!


Ja idag gick ju Vasaloppet! Som jag nämnde igår så har jag gått halva Vasaloppssträckan då jag var 69 år och min kompis Torsten som då var lite över 70 år. Det är många som ochså går hela Vasaloppsspåret när det är barmark. Många utlänningar, tyskar o Holländare bl.a. Vi gick alltså mellan Eldris o Mora. Bilen lämna vi i Mora och tog buss upp till Eldris. Och på vägen finns övernattningsstugor med nån mils avstånd. Ingen elektricitet, inget vatten men bäckar o brunnar i närheten. Maten fick vi laga under brinnande eld

             Man går ju inte exakt där skidspåren är dragna. Här satt vi och drack kaffe på Hökberget. Dit var rätt högt o gå upp och utsikten var vidunderlig mot Orsasjön i bakgrunden. Jag har som sagt varit på många ställen i Sverige men det här är bland det vackraste jag sett! Vasaloppslöparna åker ju genom byn Hökberg o inte upp här naturligtvis! Byn gick vi igenom bl.a förbi Moranisses sommarstuga! Man gick ju förbi många andra vackra ställen, dalakyrkor o hemman. Allt rödmålat! Vi gick i september o då var det inte så många vi mötte o nån av stugorna hade vi alldeles för oss själva!

              När det gäller "utflykter" är det här bland det häftigaste jag gjort och visst kände jag igen vissa ställen idag när jag såg på Vasaloppet i TV. Särskilt byarna där intervjuerna gjordes o där löparna skidade igenom! På bilden går jag i mål efter väl förrättat värv. I närheten här ligger Vasaloppsmuseet. Det är ochså värt ett besök liksom som Mora självt. Åt  gjorde vi här i Mora både innan fotvandringen o efter. Låg över gjorde vi i stugorna så nått vandrahem eller hotell behövde vi ej nyttja. Men det är en fysisk och psykisk utmaning med ganska tung packning särskilt till att börja med! Och aldeles otränad skall man nog ej vara! Jäkta behöver man ej! Jag tror att vi nyttjade 3 övernattningsstugar! Som sagt en av mina häftigaste upplevelser! Det är snart 3 år sen jag gick denna fotvandring. Jag tror jag skulle kunna gjort det idag ochså men man kunde ju kortat turen t.ex. mellan Hökberg o Mora! Nån som vill hänga med vid lämpligt tillfälle!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0