Inte som i Himalaya vintertid, antagligen!?


                 Nä,  naturligtvis! Byn där reportaget bl.a. om flickan Ishipel gjordes heter Sking och ligger på 4000 m, låg som sagt i området Zanskar i Himalayas norra del av Indien. Folkslag? Påminde dom inte litet om folket i Nepal? Förutom mina barn-barn så har Ishipel för mig blivit en stor "idol"!! På vintern lär dom ha det betydligt hårdare än vi har! Lever på korn, mjölk o youghirt gör dom nog och kreturen på höet(gräset) som de skördat på våren! Och mycket isolerat. jag tänkte skriva något men det gör jag inte. Men tänker gör jag!!!
                     Jag vet inte hur många gånger jag sagt, vilket väder!! Inget undantag idag som synes. Skaren höll idag ochså men inga skidlöpare syntes! Och idag såg jag ett "välgött" rådjur, tydligen utfodrat i vinter. Kraftiga språng! Fortfarande vädigt tyst och inga gående heller. Men det gjorde inget ! Ibland är det skönt med tystnad! För ett tag! Men på hembyggdsgården träffa jag vaktmästaren. Vi pratade bland annat om att man kunde göra saker trots att man har lite ont. 
     
                  Jaa, så här har det sett ut det mesta av vintern. Någon eller några pimplare på säkra ställen på isen. Jaa, jag undrar om jag någonsin tagit så många fina vinterbilder som i år. Och så många med sol. O det här är ju ändå södra Sverige. Resten av Sverige är ju 3/4-delar så stort!
                         I kväll skall jag se Malmö IF i fortsatt hockey play-off på Viasat. O senare Seinfeldt på tv 8 Och i morgon går jag ut igen och klagar jag över något så tänker jag på "flickan med potatissäcken", en av mina numera stora idoler och förbilder!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0