Jakten på den vita... ankan!


                          Jakten på våren fortsätter ochså. Den här bilden är tagen mot skogen innan statsparken längre höger ut, söder ut. Går fortfarande inte att gå inne i skogen ! Måste töa mer. Idag var det +2,5 c när jag gick ut! Utan sol ingen vårvärme. Och rått var det ochså, konstaterar jag!

Så småningom kom jag ner till strandpromenaden. Där fanns några änder och gravänder i en liten flock. Gravänderna brukar komma till våren, nån kan man se på vintern. Gravänderna försvinner sen innan sommaren i motsats till de många stationära änderna. Men just nu är på spaning efter den vita ankan och hans 3 ankvänner. Inga spår efter dom den senaste veckan!! Som synes på fotot så ligger det mesta av sjön nere vid strandpromenade isbelagd eller sörjbelagd. Vad jag nu längtar efter i detta sammanhang är att få gå i statsparken(hembygdsparken) och höra hackspettarna börja vårtrumma o skrika. Och att i detta sammanhang cykla till Tjälvesta naturreservat norr Askersund där hackspettarna ochså trummar och det unika landskapet är fullständigt fanatstiskt när det börjar grönska. Detta naturomvårdsområde är unikt i Sverige, bara så ni vet det. Och nästan alldeles okänt!!!
                 I dag var det full fart på rundan! Mycket full fart. Jag har väldigt låg vilopuls,  under 50 och ibland ner mot 40, därför måste jag ha upp den tycker jag. Jag kan gå mycket fort uppför backar o dylikt och jag får vara glad om jag får upp den till hundra trots att jag har "femmans växel" i ! Höften är just nu nästan smärtfri i det "lättare" gåendet med träningsskorna. Jag skulle nog kunna springa men jag vill inte att höften "skall gå upp"! Det är förbaskat skönt att kunna gå i full fart utan att förtröttas. Men jag har ochså jobbat o "krökt rygg" för att uppnå denna kondition. Så att börja köra på o öka takten efter 65(jag är snart 72)är inga problem. Man kan börja med 10 min om dan eller nått sånt. Men som sagt viljan o systematiken är a och o. Och nåra genvägar finns inte. Och man kan det göra efter egen förmåga.Till exempel gå ut med rullatorn 5 min om dan. Och jäkligt envis måste man va!!!! Och "jantelagarna" skiter man i ! Och för mig är det mera all right att dö under en runda i naturen än o ligga o dö i en soffa o gnälla o "äta chips" o tycka synd om sig själv o skylla på allt o alla!! Eller? Själv kommer jag nu om en stund att sätta mig i soffan o njuta efter en härlig motionsrunda. Om jag skall "äta chips"? Nä jag skall se på hockey på femman!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0