Möte med "rötter"!


                  Det här är ett foto från en av favoritplatserna på min motionsrunda. Här kan jag sitta o filosofera men här finns ochså nästan alltid gott om blåbär. Som synes är riset vädigt frodigt och med en del kart. Verkar lovande för en idog blåbärsplockare. rötterna är säkert ochså frodiga.
                  Jag har ochså frodiga rötter av olika slag som jag beskrivit! Koffertiströtter, Göteborg(sjökaptener o sjömän, koll sen 1700-talet, ostindienfarare?, troligt) Värmlandsrötter(indelt soldat mm, koll sen 16-1700-talet) Närkesrötter (jordbrukare, koll sen 1600-talet) och Preussiska rötter( koll sen 1850-talet, kommer inte längre bakåt)
                 Idag som av en händelse stötte jag ihop med en tysk man, 85 år gammal men bosatt i Sverige sen 1950-talet. Var trodde ni han hade sina rötter till 100% ,jo i Preussen -Polen och senare Östtyskland. Vi hade ett mycket intressant samtal där vi stod och tittade på minneslunden på norra kyrkogården som jag nästan dagligdags går förbi. Jag förstod ju och hörde att han varit med om en del elände under kriget och han förvånade sig liksom jag om ett bortskämt svenskt folk ang. dess oförmåga att se sig om i världen och förstå hur bra vi har det här i landet!! Under kriget måste ju denna trevliga man varit mellan 15-20 år. Jag förstår hans tankesätt och funderingar om "gnällandet" Sverige!! Vi som är äldre är nog lite undrande en del av oss!!!
                  En annan man, min tyske kompis och hans familj flydde ju hals över huvud väster ut( bodde ochså i dåtidens östra Tyskland) för att undkomma de ryska trupperna och hann precis nå västmakternas trupper. Dom fick lämna sin hembyggd och ingenting fick dom med sig!!! Cai var då cirka 5 år och hade en lillebror och lillasyster  Och när jag hör och läser om hur människor utanför vårat land haft det fattigdom och lidande  mens vi inte har haft något krig sen 1810 t.ex., jaa, jag har inte ord!!! Cai och hans fru har på senare år varit och bilat runt i området där han föddes och fick fly ifrån. Jag kan till fullo förstå hur han kände det vid det mötet. Kommentarer överflödiga, ännu mer då han ju bara var ett barn vid denna händelse!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0