Det här med musik ja ! 2

Så här tycker jag det är ! Moll klarar sig inte utan dur, o dur klarar sig inte utan moll . Världsmusik ! Det är väl det som gäller nu och en del år bakåt i tiden. Folkmusik från Ryssland, Grekland ja även Macedonien, östeuropa, jaa, Kazakstan, Armenien ja där runt i kring, Arabländerna, Persien(annat folkslag) o jiddish o klezmer tillsammans, mm, mm. Det är nästan så det går "varmgång" i huvudet av toner. En del musik nynnar jag till med kraft  liksom t.ex. "Volga boatmen". Det går bra med "oj,oj,oj, oj o oj,oj,oj, oj  o.s.v. Ja, även jam,jam jam jam. O Kalinka,kalinka, kalinka moya  o.s.v. Nu har jag ringat in området. Annars blir det för bra! O Youtube har varit till en fantastisk hjälp för mig. Och jag har gjort en "bomärkelista på sidofältet. Fresten en del turkiska sångerskor är skickliga !! När jag går o sjunger med några SPF-kompisar brukar jag varje gång nynna på en melodi från min lista!
Här kommer en rad artister o band som jag tycker om ! Bara att skriva deras namn på youtube så får ni ju upp melodierna!  Pernilla Andersson, Dilba , Lahle, Amanda Jensen, Bo Kaspers orkester. Ivan Rebroff, Shakira, Shania Twain, Haris Alexiou, Budapest klezmer band, Bioritam band, Russian Red Army Choir, Donkosackerna, Kate Busch. Ofra Haza, Asil Ajem,Sibel Alas, Candan Ercetin, Alison Balsom, Tine Thing Helseth m.fl. m.fl.
Jaa, allt ifrån tung grekisk Bysantinsk musik med Haris Alexiou till Tine Thing Helseths tolkning av Haydens trumpetconsert. Från Donkosackernas "Ich bete an der macht der liebe" till Budapest klezmer band med " Yidl mit´n fidl". Ibland har jag "Ivan Rebroff eftermiddag". Då jag lyssnar på många av hans inspelningar av rysk folkmusik vilka tillhör mina favoriter. Violinkoncerter, klarinettconserter.
Och nu om dagarna tittar jag som sagt ochså  på texten o sjunger till videon med Maxwell Street Klezmer band och deras version av "Tum-bala,tum-bala balalaika" på jiddish som har lite tyskliknande ord av hävd!
Jaa, särskilt sen jag börja bo själv så har jag lyssnat på väldigt mycket musik särskillt sen jag fick data. Den som jag köpte i Askersund är väldigt bra högtalare till vilket jag ville ha!
Nån gång lägger jag ut musik på Facebook men som sagt musiken är som baken... Varför jag tycker så mycket om t.ex. rysk folkmusik o klezmer musik ? Ja, den går hem till 100 % hos mig. Nått med själen ? O när det gäller rytm o takt så går det hem ! T.ex. vals gör mig "stel som en pinne", lite överdrivet sagt kanske ?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0