Invigning minnestavla och en tyst minut .


                   Det här är gruvhålet till Västerby gruva där ett ras inträffade kl 10 13/4 för 243 år sen. 12 människor omkom och hur många som levde av de 10 instängda visste ingen men från gruvan hördes rop på hjälp o suckar av smärta o dödsångest.  Kanske den näst största olyckan i svensk gruvindustri. 2 skadade som transporterades bort beskrevs som "att bägge var illa sårade med armar o ben mer och mindre krossade" Källa Västerby o Garpa Gruvor-ett annorlunda utflyktsmål/Torsten Nilshamre

                Och idag var eldsjälen min kompis Torsten, undertecknad, kommunens ordförande Per Eriksson, Kyrkoherde Linderoth i Hammar, en journalist från NA, och en besökare i Västerby gruva  för invigning av minnestavlan som syns på bilden. Torsten höll först en skildring av gruvan och då främst om olyckan. Sen höll vi en tyst minut för de omkomna. Sedan förklarade Per Eriksson minnestavlan för invigd. Kyrkoherden sade ochså några ord. Nämnas kan att brytningen upphörde efter olyckan men var igång i liten skala till 1781. Efter några år nådde man platsen för olyckan och man kunde ta reda på kvarlevorna efter de omkomna. Först sommaren 1793 begravdes de sista offren från raset på Hammars kyrkogård. Gruvan las ner 1855.

                  Innan vi får hem åkte jag, Torsten, journalisten och kyrkoherden till den närliggande större Garpa gruva för att visa denna för den intresserade journalisten. Garpa gruva har jag skildrat innan på bloggen. Den är som "bergakungens sal" nästan. Där finns numera en liten scen för uppträdande och nedanför den kan nog rymmas 100 besökare. Även här är ordninggjort av kommunen och Sveaskog och denna gruvan är handikapvänlig. Men utan Torsten så hade nog inte denna "uppfräschning" av gruvorna för att göra dom mer kända i Askersunds kommun  blivit av. Parkering finns en hundra meter nedan som även rymmer nån buss. Även en liten parkering intill gruvan för de som har svårt att gå t.ex. Torsten hade kaffe och bullar med sig. Det drack vi så småningom.
                   Dom här gruvorna ligger en bit nedanför stora vägen mellan Åmmeberg och Zinkgruvan till vänster. Allt är bra skyltat både vid vägen o senare. Västerbygruvan kommer först och sedan nån några kilometer på då denna mindre väg ligger Garpagruvan. Och den första parkeringen ligger inte långt från Västerby gruva. Så parkerar man bilen där så har man ochså tillfälle att gå längs banverksvägen som den heter tiil den längre bort belägna Garpagruvan. Och som sagt allt är bra skyltat och vägen är ochså uppfräschad !
                Och senare har jag varit på SPF:S månadsmöte som sagt ! Och för  en halvtimme sen har jag pratat med min ena syster om deras Cypernresa som varade i 3 månader. "Så är det o så får det bli" som meteorologen Anders säger på tv 4.
                       

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Jag driver en tv-blogg som heter http://tvminnen.blogg.se

Nu efterlyser jag personer som har någon anknytning till tv:n på ett speciellt sätt som kan tänkas vara med i min tv-blogg. Har du till exempel varit publik i ett engelsk-språkigt tv-program? Äger du ett husdjur som varit med i någon tv-reklam? Var du ett av alfabetsbarnen i fem myror? Eller något annat liknande? Eller så kanske du känner någon person som har en speciell anknyning till tv:n om du inte känner att du har det? Skriv i så fall till mig om detta verkar intressant.

Trevlig dag!

Mvh

2011-04-19 @ 16:52:30
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0