Vilken helg o vilken utflykt !

Jaa, helt fantastisk ! I går cykla jag iväg till natureservatet Tjälvesta Ängar alldeles intill samhället Snavlunda 7-8 km norr Askersund. Cykla iväg vid 9-tiden o var hemma vid 13-tiden. En undebar vandring på området avbrutet av kafferast med mackor och utsikt över en av sjöarna. En del människor mötte jag ochså som jag pratade med !

             Här har vi svaret på min fråga i förra bloggavsnittet. Det var en bäver som satt sina avtryck på spånan. Man kan ju se framtändernas avtryck på flisstycket, som med ett stämjärn, fast 3. O runt en av sjöarna fanns sådana här avtryck, en del färska. Det här är inget litet träd som bävrarna gett sig på !

           Här har vi bäverhyddan, bra dold vid en av sjöarna. Att den har innevånare det visar alla de färska avvärkningarna på runt sjön. Det här måste ju vara ett av de sydligare ställena för bävern och det bekräftas på en karta som jag tittat på över utbredningen i Sverige. Jag vet ochså att det finns bäver i någon eller några av Tiveden-sjöarna ! Bävern tillhör naturligtvis gnagarna, men har bara 2 arter, den eurropeiska, som är något mindre, o den nordamerikanska. Läs gärna mer  via google ! Närmast jag kom bävrar o snokar var plask, små o stora. Tror att  om man skall få se några är om man kommer tidigt i gryningen till reservatet o tyst sätter sig nån stans vid hyddan eller nån annanstans vid sjökanten ! Och det gäller att ha tålamod o ögonen med sig, ständig spaning o en kikare !

                Här är utsikt från min favoritstubbe. Det är ganska torrt som synes !

            Här är en av stigarna längs sjöarna. Vitsippor o båsippor blomma för fullt en en o anna hackspett trummade o "tjoade".

                         Det här är en bra bild att sluta med. Det här var absolut ett av mina trevligaste besök på Tjälvesta-Snavlunda naturreservat. Ett reservat vars isälvsområde är ganska unikt i Sverige o tyvärr ganska okänt  för gemene man !

Kommentarer
Postat av: Vilda

Jag tycker att du har en skitfin sida! Har du lust så slå även ett öga på min :).

2011-05-08 @ 10:17:17
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0