Korpen varnar o Jan spanar !


                           Naturligtvis blev det en motionsrunda idag ! O vad tänkte jag på ? På vädret som jag rent metreologiskt är intresserad av. På dess oförutsägbara vindlingar under miljarders år. Idag hade jag träningsskorna på mig igen ! Ingen snö, ingen halka ! När jag tittar på ovanstående foto så ser jag att det är höst i december !  Förra året upptäckte jag, iförd vinterkängor att det var vinter i november !  Tittat på väderseiter idag och deras 10 dygns-prognoser. Som vanligt är dom inte samstämmiga ! Den jag tittar mest på "spår" fr.m. söndag till 22/12 att det skall bli minusgrader, Innan dess plus-grader. Sen läste jag idag nånstans att det även i framtiden kom att bli kallare perioder, dock ej så ofta.

                       Korp var det ju ! Idag fick jag syn på en men på för långt håll för att komma på fotot ! Och fresten hann jag inte få fram kameran ! Det är ena stora ena ! Vilken vingbredd, säkert över en meter! Den här kallade med sitt läte och varnade ? och fick svar ganska långt bortifrån !

                         Jag har tgit hjälp av Wikimedia common för att få en bild på denna blåsvarta fågel. Har även läst på Wikipedia att en korp kan bli 54-67 cm lång och ha en vingbredd på 115-130 cm. Fågeln sägs vara mycket intelligent och en framgångsrik överlevare  med mångsidig kost alltifrån, bär, små djur, insekter, sopor, as mm, mm. Har samexisterat med människor i tusentals år. Lever som vuxna i par och vaktar sitt revir. Unga lever i flock. Under lång tid har den förkommit i mytologi, folklore, konst o litteratur. Jag erinrar mig att asaguden Oden hade 2 korpar som hette Hugin o Mumin ! Och lite har jag för mig att dom förebådade krig o andra olyckor. Det tror jag inte på ! Vidskepelse ! Har ni sett en korp fresten ? Jag har sett, som sagt flera ggr men bara på avstånd !
                     I går vann ju Örebro över Almtuna iallsvenska hockeyn ! Imorgon blir det hårda bud för då möter dom Bofors på bortaplan. O på fredag Rögle hemma. O allt visar dom på tv ! Sen igår sågs Chelsea besegra Man C i Premier Leage ! Citys första förlust i ligan! O damerna spela handboll i lustempo o åkte ur vm !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0