"Släktträff" anno dazumal ! 1

Jaa ! Nu för tiden är ju det fler o fler människor som kommer underfund med att ens rötter har betydelse för "vem tror du att du är" och olika tv-bolag hjäper kändisar att forska o resa omkring i sina rötters spår. Reportagen är ofta väldigt hjärtknipanden och har aha-upplevelser. Nu " tar jag itu " med den första fjärdedelen av mina rötter. Kommer ochså att skriva ut det hela ! Börjar med min mor ! O varför skall inte jag få skriva om mina rötter när andra kändisar får "uppträda" med dom i tv och dessutom få hjälp i sökandet. Jag får nästan bara använda min fantasi. Min tyske vän Cai försökte forska o ta kontakt med olika instutitioner i Tyskland ang. Scmidts rötter. Vi kom ingenstans trots födelseår månad o dag o plats ! O  dyrt var det. Jag tror det kosta 100-150 kr i timmen för att det skulle letas i arkiv ! Som kanske var sönderbombade!?

                 Min mor hette Birgit och var född 1915 och blev 78 år gammal. På fotot är hon cirka 70. Föddes i Malmö men flyttade som liten till Stockholm där hon växte upp bl.a. vid Odenplan. Hade inga syskon. Birgit gick i franska skolan och jobbade som sekreterare på socialdepartementet, tror jag. Gifte sig 1936 med min far Nils och fick 3 barn.

 Min mors mor hette Maria och var född Geuken. Familjen var Preussiska medborgare och flyttade till Ystad 1883 o och blev svenska medborgare. Maria föddes 1893 då familjen flyttat till Arlöv där fadern Johannes blev direktör för sockerbruket. Maria dog 1966. Hon hade 11 syskon. Familjen kom via Helsingfors där 2 av barnen var födda. O familjen var katoliker. Maria flyttade senare till Stockholm med sin man Lennart och lilla dotter.

               Min mors mors mor hette Emma Helena född Schmidt och fick alltså 12 barn. Hon föddes i Halle An der Saale i Tyskland( dåvarande Preussen) 1861 och dog 1919 i Arlöv. Gifte sig med Johannes Geuken 1882. Det tråkiga är att längre bakåt kommer jag inte ang. familjen Schmidt. Men Schmidts är den brunögda delen av mina rötter, till största delen åtminstone. Enligt papper jag har så föddes första barnet, Theodore, bara 2,5 månader efter giftermålet i Ystad ?! Mens 2 av dom föddes i Helsingfors 1883 0 1884. Sen har de 9 andra fötts i Ystad och Burlöf. 

     Min mors mors far hette Johannes Geuken född i Magdeburg Tyskland( F.d. Preussen) 1858. Han var disponent, direktör på Arlövs sockerbruk och dog hastigt( blindtarmsinfl. ?) 1907 i Burlöv endast 49 år gammal. Min mor träffade honom således aldrig. Johannes bodde med sin fars familj några år i Stockholm men flyttade sedan till Rehnprovinsen i Tyskland för att gå i sin fars fotspår. Och flyttade till Helsingfors i början av 1880-talet. Sedan flyttade Johannes med familjen till Ystad 1883 och blev ledare för sockerfabriken där. 1892 flyttade familjen till Arlöv där han blev direktör som sagt

 Min mors mors fars far hette Johan Heinrich Geuken och föddes 1818 i Amsterdam i Nederländerna. Tydligen har han  flyttat med sina föräldrar till Preussen eller själv. Johann Heinrich var ochså i sockerbranschen och hade omkring 1860 anställning som ledare för sockerfabriken på Söder i Stockholm där han var några år med sin familj. Bla. gick sonen Johannes i skola där. Om några år  flyttade Johan Heinrich m familj till Helsingfors där han blev ledare för sockerfabrik. I början av 1880-talet anlände sonen Johannes dit och gifte sig(vardå ?) med Helena 1882 några månader innan hans far dog. Alltså har min mormor aldrig sett sin farfar!

     Min mors mors fars mor hette som ogift Maria Anna Bönner och föddes 1826 i Köln, dåvarande Preussen. Hon gifte sig 1848 med Johan Heinrich Geuken i Elbesfeld och hon fick 3-4 barn däribland Johannes efter vad jag förstår. Ljusa drag har ju Johan Heinrich och Johannes men Anna Maria ser mörk ut även på ögonen. Vet ej när Maria Anna dog.

                Vad tänker jag nu om denna delen av mina rötter o deras "vindlingar" Det är ju spännande o fantisera om. Om vi börjar med släkten Schmidt så står det mesta skrivet i "stjärnorna". Jag funderar lite på namnet Schmidt som ochså judar har i Tyskland, Danmark, Sverige m.fl. länder. Var dom eller Geukens katoliker från början. eller var båda släkterna. På den tiden var konverteringar mellan olika reiligioner eller grenar av dom tillåtna, jaa tills Hitlertiden, det har jag hört mig för om. Och vilka var Helena Scmidts föräldrar o anfäder ? Och om Schmidts pratade aldrig min mormor om . Mera då om Geukens. Det som ger mig "aningar" är min mors och mormors icke nordeuropeiska utseende. Min mor blev mycket brun på sommaren och min mormor blev som en pepparkaka, nästan vidbränd ! Och min mormors kindknotor. Det skulle man uppmärksamma har någon sagt en gång i tiden till mig ! Man skall ju inte utesluta nått som sagt. Namn som  kan vara både tyska och judiska är Rosenbaum, Schwartz, Schmidt då, Goldschmidt mm.. 

             Nämnas kan att judiska familjer var tvugna ändra sina sina namn överallt i Tyskland från slutet av 1700-talet bl.a. för att kunna driva företag. Namn på hebreiska var inte tillåtna och  i början av 1800-talet fick äntligen judarna i Österike medborgarskap men alla yrken öppnades inte för dom.Hertigdömet Baden följde efter och även Preussen men det fanns fortfarande 1848  judar utan medborgerliga rättigheter ! Källa Judiska efternamn förändringar i Tyskland o Österrike, Esther Bauer PH.D Tysk släktforskning.

            Geukens  då , ja var dom protestanter eller katoliker när dom kom till Preussen. Eller var Scmidts katoliker. Eller hade Scmidts konverterat till katoliker. Dock kan man ju något följa denna släkts förehavande via dokumantation och hörsägen. Ledare för sockerfabriker var ju både far o son. Men hur träffades Helena Schmidt o Johannes. Och det här med barnet som föddes samma år som dom gifte sig o bara 2,5 månader efter om uppgifterna stämmer som jag har i probandet.

           Bönners då. Där är ju bara det skrina på baksidan av fotot som min mormor gjort ! Men min gode vän Cai i Frankenthal( Tyskland) har tittat efter på datan. I Telefonkataloger i Tyskland finns bara 3 med namnet i Köln och bara 113 i hela landet. Själv har jag hittat namn i Wuppertal- området.

                    Jag tror att min mor inte pratade så mycket om sina tyska rötter p.g.a. av andra världskriget. Det var nog lite känsligt och jag är ju faktiskt född precis innan kriget börja men även när jag var i vuxen ålder så var det inte mycket. Nånting förträngdes ?! Om det var från det ena hållet eller andra vet jag inte. Men som sagt var Geukens prata hon något om men inte ett ord om Scmidts rötter o göromål, inte om sin mormor heller ! Då var det mer om Johannes. Och att man hade gener från några som hette Bönner har aldrig nämnts!
  
                                  Dass var dass für heute meine ahnungen !   

             

Kommentarer
Postat av: Rose-Marie Geuken

Hej,



läser din intressanta släktkrönika ovan. Jag är ingift Geuken och Johannes Geuken var min mans farsfars far. Jag har just besökt Johannes grav i Arlöv och vill rätta dig på några årtal. Johannes Geuken var född 7/4 1858 och dog 18/7 1910. Han var alltså 52 år när han dog. Tror du skrivit att han var född 1558...? Vilka fina foton du har!!! Underbara! Vi var också och tittade på det vackra Geukahuset i Burlöv.

2011-03-20 @ 17:49:15
Postat av: Susanne Geuken

Hej. Det var en intressant läsning om min släkt och var vi kommer ifrån. Har alltid intresserat mig.

Själv har jag en rejäl dokumentation om släkten. kommer inte riktigt ihåg hur långt tillbaks den går. ( var ett tag sen jag läste den).

Johannes var min fars farfar om jag minns rätt. Har även dokument från en hollänsk kille som kontaktade mig 1994 och han hade hittat en del bakåt i tiden. Och jag fick fram från mitt håll av Rune Geukens foskningar där det tog stopp för honom i Hamburg tror jag visst. Som jag skickade till honom.

Jag får ta och läsa igenom allt igen. För att friska upp minnet.

MVH

Susanne Geuken

2011-03-29 @ 19:28:54
Postat av: Yvonne Geuken

Hejsan alla Geukens,

Trevlig läsning. Skulle vara roligt att fåse mer bilder då jag själv inte har några.

MVH

Yvonne Geuken

2011-04-02 @ 20:57:18
Postat av: Jan Ekblom

Jag har ju glömt o skriva o tacka er mina damer för uppmärksamheten ! Två av er har jag pratat i telefon med ! Jag undrar ochså om det finns fler barn-barn kvar i livet likt en annan till Johannes o Helenas barn. Jagär på väg mot mitt 73 år. M.V.H. Jan Ekblom

2011-04-06 @ 14:25:23
URL: http://ekblo.blogg.se/
Postat av: Mari Ljungqvist

Hej Jan!
Vad roligt, sitter här med min syster Ann och min dotter Frida som släktforskar för en uppgift i skolan. Så fann vi din blogg och fick veta massa om vår familj som vi inte visste innan. Jag och min syster och vi har även en bror Dan är då barnbarn till din morbror Karl August Geuken. Vi är också förmodligen kusiner med Yvonne och Susanne ovan. Vår mamma hette Else Birgitta Geuken född 1033 gift Ljungqvist avled tyvärr 1981. Värme Mari Ljungqvist

Svar: Jaa ! Men Maria var min mormor ! O tack för kommentaren ! Du ser likheten mellan damerna ? En av mina söner påpeka det ! Jag är född 1938 ! Min mormor var född 1893 ! En av hennes systrar Elisabeth, några år yngre,gifte sig med sig med en Schweizare , Brunner ! Så där har vi ochså gener " gåendes " ! Och som sagt innan ! Geuken är ett nederländskt namn ! Mormors farfar var född i Amsterdam men flyttade till Preussen och gifte sig då med Maria Anna Bönner från Köln ! Det är bara synd att inte komma längre bak i tiden ! Innan 1800-talet ! Synd att din mor dog så pass tidigt ! Din släkting Jan !
Jan i Askersund

2014-08-27 @ 18:57:53
Postat av: Mari Ljungqvist

Hej igen Jan! Så roligt ha kontakt med dig! Ja vad synd att det tar slut där men ett otroligt fint jobb du gjort. Det förklarar min bruna ögon, känner igen min mamma i din mors mor Maria och även mig själv över ögonen. Maria dog samma år som jag föddes :) ...Allt gott till dig kära släkting. (kan skicka dig en bild om du mailar mig din mail adress: min är [email protected] / Mari

Svar: Hej igen ! Min adress [email protected] Jaa, jag har 2 systrar men är den ende som är brunögd ! Vi hörs !
Jan i Askersund

2014-08-28 @ 12:06:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0