Vad gör man en sån här dag ?


               I dag skulle det ju blivit boule på förmiddagen. Men det regna in ! Jag brukar ju veckohandla på tisdagarna så det får vi se om det blir av. Men jag har alltid nått i huvet som är intressant och jag har ju mycket roligheter att tänka på ang. nuet, framtiden o fordom ! Detta har väl inte ungått någon i min omgivning, hoppas jag !
               Jag var ju i gamla hemtrakter i helgen. Besökte kompisar o åkte omkring i omgivningarna, bl.a. var jag på Björneborg, Attersta by, Gällersta socken( som det hette förr på farmors tid). Nu tillhör det ju Örebro kommun !
            Nu har jag tittat lite på indelta soldater, historik o.s.v. Och guiden för några veckor sen, f.d. översten o regementschefen( den siste) Lyth på  I 3 i Örebro pratade ju mycket om indelta soldater i samband med besöket på f.d. övningsfältet Sannahed i närheten av Kumla.
            Men undertecknad har ochså på 40-talet som grabb träffat en indelt husar, August Kleingardt som bodde i närheten av farmor. Och hans torp är fortfarande bevarat. Och det är det som synes på fotot, taget för nåra år sen. Grabbarna som står utanför, Sven-Arne o Rolf är mina gamla lekkamrater som tillsammans med mig ibland besökte August o hans fru Anna. Vi har resonerat om detta och vi kommer ihåg att vi alltid ? blev bjudna på någon slags riskakor o saft. Naturligtvis är stugan ommålad o lite renoverad men innuti kände man igen sig.
              Kleingardt tillhörde Gällersta socken och gården Klinggården vars ägare är släktingar på min farmors sida. Nuvarande ägaren i rakt nedstiget led heter Bernt och på Klinggården har jag varit både som grabb och nu och hälsat på  o pratat om gamla tider o allt möjligt med Bernt ! O Rolf har varit med de gångerna. Bernt är nu 83-84 år ungefär och still going strong. Det är en av hans döttrar som har soldattorpet som lite sommarstuga. Det var hon som visade oss runt i stugan.
               Idag ringde jag till Bernt o hörde mig för ang. Kleingardt ! Och då fick jag reda på att han var husar och kanske då korpral. Och mina antagnden att han varit på Sannahed o övat som indelt var riktiga . När August var född visste inte Bernt men om gubben var 85 ? i mitten på 40-talet så var han ju född 1860-1870 ca o då var han ca 30? o kanske lite mer 1900 o då användes fältet några år till !
                  Kleingardt o hans fru var inte storväxta precis och ...jag tänker så det knakar.. och hygienen var väl inte den bästa. Gubben lär ha torkat av kniven på byxorna sen han ätit säger Rolf. 50 meter öster om bodde barnen Hedvig o Kalle i ett litet större hus med ladugård. Dom måste ju ha varit i 50-års åldern väl och jag trodde dom var gifta. Om detta ochså tillhörde August vet jag ej men kanske man fick lite större gård av d.sk. roten om man var korpral t.ex. ? Jag glömde o fråga Bernt !
           Gubben Kleingardt var mycket noga med att man stavade hans efternamn rätt för han var av tysk( preussisk börd ?) Namnet försvenskades ju i folkmun till Klingart vilket alla sa ! Ung som gammal.
            Om man vill läsa om indelningsverket o perioden ang. detta system med indelta soldater som var föregångaren till värnpliktssystemet så är det bara att googla sig in ! Och jag är ganska tillfreds med att ha träffat en indelt soldat, husar när jag var grabb.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0