Befarat kaos efter stormen uteblev....


                 Senare igår läste jag detta på SVT-text.  Det gäller o ta åt sig det positiva här i livet ! Nått mer positivt jag läste idag ? Jaa, efter en del sökande i min morgontidning hitta jag följande rubrik " Allt fler överlever svåra sjukdomar ". Det gällde här i Örebro län ! Apropå att överleva och så vidare.  År 1000 så fanns det 300 milj. människor på jorden, 1800 980 milj., 2000 6060 miljoner och nu 2011 7000 miljoner ! Källa Wikipedia . För mig som" filosofisk tänkare" är det konstigt att medeltemperaturen inte stigit mer ! 
                       Alla forskare är ju inte överens i BILDEN av klimatets försämring. Och som vanligt har de negativt kategoriska övertaget. Temperaturen har varierat under år-tusendens lopp utan växthuseffekt. O en som jag tycker väsentlig sak påbörjades inte förrän 1659 t.ex. i England då temperaturen först började mätas ! Den senare delen är mer säker att "definiera". Från 1850 började jorden återhämta sig från den s.k. lilla istiden. Fakta visar enligt Intergovermental Panel on Climet Change att från sent 1800-tal till 1930-talet steg temperaturen påtagligt i en period som människan inte påverkade klimatet påtagligt.
              Så här står det i början av konceptet jag läser " Eftesom jordens klimat vid minst sju tillfällen de senaste 700 000 åren utsatts för långa istider åtskilda av kortare varmare tider, " mellanistider" är det högst sannolikt att jorden återigen kommer att drabbas av nya istider. Temperaturen kan förväntas sjunka med omkring 10 oC i de polära områdena när jordens läge i förhållande till solen åter gynnar kallt klimat. En eventuell uppvärmning på grund av växthuseffekt kan inte förhindra nya istider" Läs gärna mer ur www.stockholminitiative.com
               Det är intressant det här med klimatet ! Eftersom de som leva nu på jorden knappast kan få facit på det så gäller det att inte vara så kategorisk i sina teorier. Det borde även vetenskapsmännen tänka på, tycker jag !
           Sen har vi dagens temperaturer kl 9 ! Örebro hade +8, Tbilisi +2, Samarkand + 7, Ljubljana -1 och Jerusalem + 6 .
                 Idag blir det till att titta på ishockey på en av " reklamkanalerna" om dom är kvar! Och jag skall även titta på  morgondagens premiär på V 86, sätta en femtilapp ! Radpris 25 öre. 3 spikar erfodras nog minst ? Får räkna på det !
               O nu går jag i vanlig takt igen. Jag sa ju att jag skulle dra ner på tempot i ett inslag. Det berodde nog på att jag omedvetet fick en varning om ankommande förkylning som nu är putz väck !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0