Isen ligger ännu men nu kommer våren igen !


              Apropå is o vägbanor ! I Sverige verkar vi aldrig lära oss att väglaget kan skifta " både i november o mars" ! I går i Örebro län åkte bilar av  vägar eller krockade trots att vägverket saltat ! Och det visade sig att några tydligen bytit till sommardäck. Och det varnas alltid i lokalradion när halt väglag kan väntas eller mycket snö ! Isen ligger forfarande på norra Vättern men idag såg jag en gravand vid strandpromenaden  så nog går vi mot vår alltid men april kan ju ochså vara klurig !

            Jaa, om nu inte nån vet hur en gravand ser ut så visar jag detta fina foto ! Så nära ser jag dom aldrig. Jag upplever dom som bara svarta o vita. Det finns ju ochså en sort som heter vithuvad gravand men det är nog den här sorten jag brukar se. Dom är större än en gräsand och flyttar till nordsjön på vintern. Och i Askersund blir dom inte kvar ? utan flyttar vidare till nån ö uppsöker "lugnare" ställen vid kusten nånstans i södra eller mellersta Östersjön under häckningen ? Lite oklart när jag läser i mina fågelböcker. Bild Wikimedia Common
               I kväll hoppas jag Malmö slår Oskarshamn och att det blir sudden i matchen mellan Västerås o Rögle i hockeyallsvenskan ! Och nu skall jag titta på v-75 tipset ! Trevlig helg ! 
                     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0