O sen cykla jag hem från hamnen..

             O innan dess titta jag på när denna svan matades ! Och nån svan har jag inte sett i hamnen eller nån annanstans i Askersund på mina sju år här !. En knölsvan är det ju. O dom brukar ju var ett par för det mesta men den här var ensam. Stiliga fåglar och den här var ringmärkt !
           O sen cykla jag längs strandpromenaden mot hemmet ! Och satte mig och sola på en bänk och iaktogs hela tiden av denna kanadagås  Nu zomma jag ju in den men jag tror inte den var mer än 10 meter ifrån mig ! Och avslappad var den och lade sig ner. När jag fick syn på den innan jag satte mig på bänken så gjorde jag väldigt långsamma rörelser så att jag inte skrämde bort den !  O den här gåsen verka ochså vara själv ! Eftersläntare ! Något par kan man se här nere vid strandpromenaden, men nästan alla kanadagäss drar vidare nu på våren. De flesta simfåglar här i Askersund är gräsänder, varav en del övervintrar. O dom har ochså ett eldorardo, i hamnen sommartid. Dom är så tama att dom "nästan hoppar upp i knät"på folk o tigger mat !
                    Ja det var allt från fåglarnas värld i dag !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0