Då var jag hemma igen !

Efter eftermiddags-kaffet med kompisarna ! Och har återupptaget mitt spelande av grekisk musik ! Just lyssnar jag på Eleni Vitali och njuter av fulla drag ! Jag har flera grekiska sångerskor  vars musik jag njuter av ! Haris Alexiou, Maria Farantouri, Elli Kokkinou, Anna Vissi m.fl. Det här är ju musik som grundar sig bl.a från ett Bysantinskt arv, österländskt arv ! Rytmen, glidningarna mellan dur o moll, musikaliteten passar mig perfekt ! Mitt hjärta fylls av nån slags salighet, tycker musiken är så vacker !
         Det är ju inte bara grekisk musik jag gillar !  I morgon kan det lyssnas på Georgisk körsång, kulturellt världsarv bl.a. Nästa dag musik från Armenien, Jaa, från Kaukasus, Ryssland folkmusik,, romsk musik,kletzmer , you name it ! Don kosackerna, Ivan Rebroff .....
               Den här musiken går in " genom öronen, in i hjärnan, ner i hjärtat o ner i benen  " ! Jag känner nån " världslig livsglädje " ! Musiken är ett hjälpmedel till ett "mänskligt  kännande som världsmedborgare " ! Jag livsnjuter !   Och varför jag har lätt att ta in den här musiken " kan bero på en lång historia " !!!???
                

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0