Den serien är bra att den visas !

  Den som heter Döden, döden ! Tack SVT ! Jaa, det är ju tråkigt när den uppenbarar sig o den leder till många tragedier för människor o anhöriga ! Hur tacklar dagens samhälle denna realitet som är det säkraste som finns ! Som ingen undgår ! Enskilda drabbas o många människor på samma gång ! Och döden uppsöker oss ochså slumpmässigt och tar inte alltid hänsyn till ålder !
         Farsoter har ju drabbat världen bl.a Spanska sjukan ! Min mor föddes 1915, hon var 3 år när den utbröt ! Och I Sverige dog ca 37 000 människor av den, utomlands massor naturligtvis !
                    Förr i tiden umgicks väl människor mer naturligt " med " döden. Människor dog yngre, och ofta fick  den döde ligga kvar på gården innan den hämtades och grannar o andra kom och tog farväl i miljön ! Sen blev det naturligtvis begravning i kyrkan !
                 Att se en död människa på den tiden var naturligtvis vanligare o mer naturligt ! Nuförtiden har jag förstått att det inte hör till vanligheten att se en död människa ! Själv har jag gjort det många ggr tack vare bl.a.jobbet, mest gamla men även yngre !
               Jaa, det finns inga försäkringar mot döden " inte ens i Sverige ". Ja, ibland tänker jag lite på det här med  "trygghet o inget får hända ". Kan inte detta leda till " otrygghet " Att slå sanningen ifrån sig !
          Det är väldigt ledsamt när  någon dör, särskilt barn ! Men inte ens dom går säkra !
                  Man kan ha vackra minnen från någon som dött när man varit närvarande. När min mor dog lyste solen in genom fönstret och hon vände på huvudet ditåt !
              Själv går jag genom denna kyrkogård varje gång jag är ute o motionerar ! Ibland ber jag en bön vid minneslunden ! O då tänker jag på så många jag kan " både på dom på jorden och dom i himlen ".
           Sen tacklar jag det hela på annat vis " både genom symbolik o realitet "  ! Kan se fram emot saker o ting men även lyssna på vacker musik som för mig  " mot tusen och en natt " .Jag längtar ut i världen på nått vis ! Därför använder jag mig av symbolik som " att färdas på floden Volga " t.ex. ! Livslust på vägen .....!
            Sen brukar jag ju säga till folk , jag tänker slå min farmors far Anders rekord ! Han dog 1922, 92 år gammal ! Jag tror att positiva tankar kan förlänga livet...även år 2013 !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0